28 Kasım 2010 Pazar

Niye anlamıyorsunuz?

Atalay: Açığa almalarda çok haklıyım... Türkiye normalleşiyor. Niye anlamıyorsunuz?

Hükümetin üç generali açığa almasına destek veren Cumhurbaşkanı Gül, bu tartışmanın 30 Ağustos’ta bitmesi gerektiğini söyledi. Açığa almalarda haklı olduğunu savunan Atalay da “Türkiye böyle böyle normalleşecek, niye anlamıyorsunuz?” dedi...

ZÜRİH - Cumhurbaşkanı’nın İsviçre Konfederasyonu Başkanı Doris Leuthard’ın davetlisi olarak devlet ziyareti için İsviçre’ye gidişi sırasında da, bu ülkede katıldığı etkinlikler sırasında da gazetecilerin soruları, İçişleri ve Milli Savunma Bakanları’nın açığa alma kararlarına yoğunlaştı.

Zürih’te Economiesuisse tarafından düzenlenen üst düzeyli yuvarlak masa toplantısının ardından düzenlenen resepsiyonda hem Cumhurbaşkanı’na hem de generallerden birinin açığa alınması kararında imzası bulunan İçişleri Bakanı’na aynı konuda sorular yöneltildi.

“Şura karar aldı. Ama siyasi otorite onaylamayınca, emekli olmaları gerekirdi” görüşünü dile getiren Cumhurbaşkanı Gül, “30 Ağustos’ta bu tartışma bitmeliydi” dedi. Gül, “Hukuk ne derse o olacak” diye de ekledi.

İçişleri Bakanı Beşir Atalay da “emeklilik” formülünü savundu ve “dersini iyi çalıştığını” belirterek “açığa almalarda çok haklı olduğunu” vurguladı. Atalay, Genelkurmay Başkanlığı’nın önceki gün yaptığı 21 maddelik açıklamanın “hükümetle asker arasında ciddi bir mücadele yaşandığı” şeklinde yorumlanmasına itiraz etti. “Emrinizdeki bürokratla ne mücadelesiymiş bu” diyen Atalay, Genelkurmay’ın açıklama yapmasına sitem edercesine, daha önce üç Emniyet Genel Müdür Yardımcısı’nı açığa aldığına, ancak Emniyet’in bir açıklama yapmadığına dikkat çekti.

Resepsiyonda Cumhurbaşkanı ve İçişleri Bakanı ile gazeteciler arasındaki soru-yanıt diyaloğu şöyle oldu:

Açığa almalar konusunda AYİM’de yeni bir karar çıktığı söyleniyor?
Atalay: Orası bir yüksek mahkeme. İncelemeden, ayak üstü yanlış şeyler söylememek lazım.

Genelkurmay’ın dünkü (Perşembe) açıklaması üzerine “hükümetle asker arasında çok ciddi bir mücadele yaşandığı” yolunda yorumlar yapılıyor?
Atalay: Açığa alma konusu, benim Emniyet Genel Müdürlüğü’nde uyguladığım bir şey. Buna da öyle bakmak lazım. “Askerle hükümet arasında karşılıklı mücadele olmuş” diye yapılan yorumlar çok yanlış. Emrimizdeki bürokrasi ile ilgili bir kararı uyguladım. Emrinizdeki bürokratla ne mücadelesiymiş bu? İdari yargıdan karar gelir, ona göre biz de karar veririz. Ben bugüne kadar valiliklerle ilgili böyle çok sayıda açığa alma kararı uyguladım. AYİM kararının(üç generalle ilgili daha önce çıkan yürütmeyi durdurma kararını kastediyor) bir özelliği vardı; 2 ay içinde uygulanması lazımdı. İki ay dolmadan ben açığa aldım.

Niye anlamıyorsunuz?
Bakın Türkiye normalleşiyor. Böyle böyle normalleşecek. Niye anlamıyorsunuz?

İlk olduğu için bu kadar ilgi çekiyor. Dünkü açıklamasında Genelkurmay, personeli ile ilgili uygulanan prosedürü anlatıyor. YAŞ terfi veriyor, ama ben onaylamıyorum. Bu idare ile ilgili bir tasarruf. Normalleşme böyle olacak. Ben Emniyet’te 3 genel müdür yardımcısını açığa aldım. Emniyet herhangi bir açıklama yapmadı. Türkiye normalleşiyor. Biz de, basın da bu normalleşmeye katkıda bulunmalıyız.

Açığa almalarda ben çok haklıyım. Ben orada çok hukukun içindeyim. Bunları aşacağız, bunların tartışılması iyi. İlk olduğu için de tartışılıyor. Ben dersimi çok çalıştım. Benim yürüttüğüm işler, yürütmenin işleri.

Peki askerle bu tartışma, gerilim nereye gidiyor?
Atalay: Bu iş, hukuk nereye götürürse oraya gidiyor. Hukuk hepimizi bağlar.

30 Ağustos’ta bitmeliydi
Gül: Mahkemeler ne karar verir bilemeyiz. Ama esas olan şu ki, bu generallerin 30 Ağustos’ta ya terfi etmeleri ya emekli olmaları gerekirdi.

Atalay: Yükselmeyince 30 Ağustos’ta emekli olmaları gerekirdi.

Gül: Şura karar aldı. Ama siyasi otorite onaylamayınca, emekli olmaları gerekirdi. Bundan sonra şüphesiz hukuk ne derse o olacak.
Atalay: İlk olduğu için bu kadar tartışılıyor. Türkiye giderek normalleşecek. Basın olarak siz de bu normalleşmeye katkıda bulunmalısınız.
Gül: Basın bulunuyor zaten. Ama 30 Ağustos’ta bu işler, bu tartışma bitmeliydi. Ya terfi etmeli ya emekli olmalıydılar.