28 Kasım 2010 Pazar

‘Farklı adım atılırsa bizim atacağımız adım var’

Başbakan da 'emeklilik' formülünde ısrarlı

Lübnan’dan dönerken generallerin açığa alınmasını değerlendiren Başbakan Erdoğan, “Sivil irade karar vermiştir. Sivil iradenin kararı farklı yollarla aşılmaya çalışılırsa sivil irade atabileceği adımları atar” dedi. Erdoğan gerekirse yeni yasa çıkarılabileceğini de ima etti.

ANKARA - Başbakan Erdoğan, Lübnan’dan dönerken uçakta gazetecilerin 3 generalin açığa alınmasıyla ilgili soruları şöyle yanıtladı:
Üç generalin görevden alınması Türkiye tarihinde ilk kez oldu. Askeri Şura’da olmalıydı gibi eleştiriler var. Sürece ilişkin ne söylersiniz ?
Asker Şura’da biz gerekeni yaptık. Askeri Şura’da yaptığımız terfi istendiği halde terfi ettirmemekti. Yani benim ve Milli Savunma Bakanı ile İçişleri Bakanımın ortak kanaati, danışmanlarımın ortak kanaati aslında 30 Ağustos’ta bu üç arkadaşın emekli olması istikametinde. Çünkü terfi olmadılar dolayısıyla biliyorsunuz korgenerallerde bekleme süreleri 4 yıldır. Eğer 4 yılda terfi etmezlerse 4 seneyi doldurunca emekli olurlar. Bugüne kadar böyle uygulandı. Bugün ilk kez böyle bir karar çıktı. Bize düşen görev de, arkadaşlarımız onu uyguladılar açığa aldılar. Eğer açığa aldıktan sonra farklı adım atılırsa bizim atacağımız adım var. O da şudur: Bir kere şunu bilmek lazım sivil irade karar vermiştir. Sivil iradenin verdiği bu karar farklı yollarla aşılmaya çalışılırsa sivil iradenin de bu noktada atabileceği yasalar çerçevesinde veya yasama organiyle bir çok adımlar vardır, bu adımı atar. Şu anda tabii ben nihai şeyi bilmiyorum, duydum. Tekrar AYİM’E gideceklermiş bir üst mahkeme filan diye. Gideceklerse gerekçeleri nedir, değerlendirmeleri yapacağız.

Yüksek Askeri Şura döneminde de sizin değerlendirmeleriniz öncekilerden farklıydı. Bu son işlem de sivil iradenin mevzuatı yeniden yorumlaması gibi değerlendirilebilir mi ?
Burada sivil irade olarak değerlendirmelerimizi yaptıktan sonra biz bu arkadaşlardan ne denli istifade ederiz, içinde bulundukları yargı süreci vs bütün bunların değerlendirmesini yaptıktan sonra... Zaten biz terfilerine uygun değildir diye baktık. Terfiye uygun değildir diye bakarken zorla terfi ettirilmesine yönelik yaklaşımı anlamakta zorlanıyoruz.

Bu ısrarı size nasıl açıkladılar ?
Bir açıklaması yok zaten. Tabi ki kendilerine göre iyi olduklarını filan söylüyorlar bizde tabi ki geçtiğimiz süreci yaşadığımız süreci değerlendiriyoruz, onlara bakıyoruz.

Parti içinde de heyecan had safhada. Kimler liste dışı kalacak, kimler listeye girecek?
Dışarıdan bazıları, onu açıklamamda fayda var parti içi demokrasi çalışmıyor filan diyorlar. Bizde vekil olmak Tayyip Erdoğan’ın tasarrufunda değildir. 7-8 kişilik ekip var sonunda ona riayet eder. Süreç, en alt kademede ilçe teşkilatlarında başlar. Puanlama yapar bize bildirirler. Sonra o sekiz kişilik ekip onlar üzerinde tek tek çalışma yapar. Sonra da o ilimizde kimlerin aday olacağına karar veririz. Tabii ki bizim de ihtiyaca göre şu alanda şu arkadaşı tavsiye ediyorum demişimdir, o kadar hakkımız da olur. İsimler noktasında çalışmamız yok. Mevcut kadroda elenenler tabii ki olacaktır. Şu 4 yıllık performans bunun çok açık net şeyidir. Devamsızlık yapanlar tabii ki elenecektir. 336 kişi olacaksın yeri gelecek toplantı yeter sayısı olmayacak bize bu acıyı çektirenlerle yola devam edemeyiz. Hedeflerimiz içinde 25- 30 yaş arası birkaç genci parlamentoya sokacağız. Bayanlarda daha çok arkadaşı parlamentoya taşıyacağız.

ASKERİ YARGIYA NEŞTER
Askeri yargı, sivil yargı tartışması var. İki başlı yargı konusunda bir adım atmayı düşünüyor musunuz ?
Yeni anayasada değerlendireceğiz. Yeni anayasa hepsini içerecek inşallah.

TÜRBANLI VEKİL MESAJI
Başörtülü vekil görebilir miyiz ?
Bu yolu siz açacaksınız.

Yani olabilir mi?
Siyasette her şey olabilir.

YENİ ANAYASA SEÇİM BEYANNAMESİNDE YER ALACAK
Yani seçimden sonra?
Bazıları yeni anayasa için iktidar ipe un seriyor filan diyor. Bizim böyle bir sözümüz oldu mu ? Ben 12 Eylül’ün akşamı da söyledim. Dedim ki hemen buyurun çalışmaları başlatalım. Bu çalışmalar da Haziran’da yapılacak seçime kadar bitsin. Uzlaşma komisyonu kurabiliyorsak kuralım. Kuramıyorsak herkes kendi çalışmasını yapsın. Haziran sonu Meclis’teki tabloyla birlikte yeni anayasayı çıkaralım. Aksi sözümü bulsunlar bulunduğum yeri bırakırım.

İki ekip halinde çalışıyoruz. Birisi parti içinde birisi de sivil topluk kuruluşlarıyla filan görüşüyor. Biz şöyle bakıyoruz. Bir anayasa yapmak artık anayasacıların ya da hukukçuların salt işi değildir. Bunların dışında halkın değişik katmanlarından, bunların içinde sosyologlar, siyaset bilimciler vs hepsinden oluşan bir katılım..

Bununla ilgili girişimler yaptı arkadaşlar. Yine bu çalışmaların içini de Cemil Çiçek, Ayşenur Bahçekapılı gibi hukukçu arkadaşlar yürütüyor. Zannediyorum kısa zaman içinde zaten bu çalışmalar ortaya çıkacak.

Yeni anayasanın kendisi bana göre seçim beyannamesinde önemli yer alacaktır. Bir de bizim eylem planımız ayrıca var. Şu anda medya tanıtım başkanlığımız Haziran sonrası eylem planı ve seçim beyannamesi için çalışmaları yürütüyor.