TBMM Başkanı Mehmet Ali Şahin’in yaptığı çağrı sonucunda, Başbakan Recep Tayyip Erdoğan’ın, terörle mücadale konusunda muhalefet liderleriyle gerçekleştirdiği görüşmelerden yansıyan en önemli konu “profesyonel ordu” oldu
Konunun, “özel ordu” olarak kamuoyuna yansıması kafa karışıklığı yarattı. Başta MHP olmak üzere bazı kesimler, Türk Silahlı Kuvvetleri bünyesinin dışında bir silahlı güç yapılanmasını eleştirdi.
Oysa hem hükümet kanadında, hem de askeri kanatta yapılan hazırlıklar, Genelkurmay Başkanlığı’nın daha önce kamuoyuna genel çerçevesini duyurduğu ve tam da “profesyonel ordu” tanımını karşılayan bir çalışmanın yürütüldüğünü gösteriyor. Özel harekâta mensup polislerin özellikle Doğu ve Güneydoğu dışındaki kritik bölgelerde görev yapmasına yönelik hazırlık dışında, yeni düzenin ana gücü yine silahlı kuvvetler olacak.
Sınırlar KKK’ya
Edindiğimiz bilgilere göre, yeni yapılanmanın en önemli ayaklarından biri sınır birliklerinin Jandarma’dan Kara Kuvvetleri Komutanlığı’na (KKK) devredilmesi. İran sınırındaki jandarma hudut birlikleri KKK’ya devredilmiş durumda. Bu süreçte, PKK’yla mücadelede en kritik bölge olan Irak sınırındaki hudut birliklerinin tamamı da Kara Kuvvetleri’ne bağlanacak. Böylece, sıcak sınırda, tamamı KKK’ya bağlı profesyonel birlikler görev yapacak.
Milli Savunma Bakanı Vecdi Gönül’ün de açıkladığı gibi profesyonel ordunun insan kaynağı, bunların eğitimi ve görev yerlerine ilişkin çalışma Genelkurmay Başkanlığı, özlük hakları ve hukuki alt yapısıyla ilgili hazırlıklar ise bakanlıkta sürdürülüyor.
Genelkurmay’ın henüz sonuçlanmayan çalışmasına göre, bölgedeki askeri gücün kaynağını komanda eğitimi almış muharip güçler oluşturacak. Bunlar büyük oranda mobil olarak hareket edecekler. Bu modele, “komando tugaylarının profesyonelleştirilmesi modeli” diyebiliriz.
Hem, temel askerlik hizmetini, belli bir eğitim aldıktan sonra komando olarak sürdürecek olanlar hem de askerliğini komando olarak yapmış ve bu hizmeti sürdürmek isteyenler profesyonel ordunun insan kaynağını oluşturacak.
Bunlar en az 5 yıl, yüksek maaşla görev yapacak. Belirlenecek şartlara, kondisyonlarına ve taleplerine bağlı olarak 5-10 yıl arasında görev yapabilecekler. Bekâr olmaları tercih edilecek.
Profesyonel askerler sınır boylarında aktif görev alacak, sınır ötesi harekât ve sıcak takip yapacaklar.
Askerliğini uzun dönem olarak yapan ve profesyonel olmayanlar, örneğin lojistik hizmetleri veya aşçılık gibi geri hizmetlerde görev alacak. Bunlar, terörle mücadelede savaşan unsurların arasında kesinlikle yer almayacak.
Terörle mücadelede görev alacak profesyonel askerlerin teşvik edilmesi, askerlik görevinin ardından normal yaşama adaptasyonu ve özlük hakları konusu ise işin diğer önemli bölümünü oluşturuyor. Bu konuda askeri cenahta yürütülen çalışma, kamuoyunun tartıştığı bilgilerle tam örtüşmüyor.
Edindiğimiz bilgilere göre Genelkurmay, profesyonel askerlerin, sivil yaşamlarının garanti altına alınmasına ilişkin olarak “memuriyetten” farklı bir çalışma yürütüyor. Bu kişilerin, askerlik hizmetinin ardından kamuda görev yapmasının hem devlete hatırı sayılır bir ekonomik yük getirdiği, hem de amaca tam olarak hizmet etmediği değerlendiriliyor.
Bu nedenle, bu kişilerin kamuda görevlendirilmesi yerine, bir seferde verilecek, özendirici bir tazminat miktarıyla kendi işlerini kurabilmeleri formülü üzerinde çalışılıyor. Tazminat miktarı olarak 50 ile 70 bin TL arasında bir rakam üzerinde çalışıldığını söyleyebiliriz.
Bunun yanı sıra sağlık hizmelerinden faylanma gibi temel sosyal haklar konusunda bazı teşvik edici düzenlemeler üzerinde de çalışılıyor.
Böylece, bu insanların, kamuda verimli olamayacağı bir işte çalışıp emekliliği gelene kadar maaş alması yerine, kendi işini kurarak hayat güvencesini sağlayabilmesi ve bazı ek olanaklardan da yararlanarak normal yaşama dönebilmesi hedefleniyor.