16 Aralık 2011 CUMA
|
Resmî Gazete
|
Sayı : 28144
|
YÖNETMELİK
|
||
Millî
Savunma Bakanlığından:
MİLLÎ
SAVUNMA BAKANLIĞI ASKERÎ İŞ MÜFETTİŞLERİ YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ
BÖLÜM
Amaç, Kapsam,
Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu
Yönetmeliğin amacı, Millî Savunma Bakanlığı askerî iş müfettişlerinin
seçilme, atanma, görev, yetki ve sorumlulukları ile çalışma usul ve
esaslarını düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu
Yönetmelik; Millî Savunma Bakanlığı, Genelkurmay Başkanlığı, Kara, Deniz ve
Hava Kuvvetleri Komutanlıkları ile İçişleri Bakanlığı (Jandarma Genel
Komutanlığı ve Sahil Güvenlik Komutanlığı) tarafından doğrudan doğruya
işletilen askerî işyerlerini kapsar.
Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu Yönetmelik,
22/5/2003 tarihli ve 4857 sayılı İş Kanununun 91 inci, 31/5/2006 tarihli ve
5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanununun 59 uncu
maddelerine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 – (1) Bu
Yönetmelikte geçen;
a) Askerî iş müfettişi: Bu Yönetmelikte belirtilen
nitelik ve koşullara göre seçimi ve atanması yapılmış ve yürürlükteki
mevzuatla yetki ve sorumlulukları saptanmış olan Millî Savunma Bakanlığı
kadrosunda “askerî iş müfettişi” olarak gösterilen yerlere atanmış subayları,
b) Bakan: Millî Savunma Bakanını,
c) Bakanlık: Millî Savunma Bakanlığını,
ç) Başkan: MSB Askerî İş Teftiş Kurulu Başkanını,
d) Başkanlık: MSB Askerî İş Teftiş Kurulu Başkanlığını,
e) İşveren: Millî Savunma Bakanlığı ile İçişleri
Bakanlığını,
f) İşveren vekili: İşyerinde işveren adına hareket eden
işin ve işyerinin tamamını sevk ve idareye yetkili kimseyi,
g) Kurul: MSB Askerî İş Teftiş Kurulunu,
ğ) MSB: Millî Savunma Bakanlığını,
h) Müfettiş: Askerî İş Müfettişini,
ifade eder.
İKİNCİ
BÖLÜM
Teşkilât,
Görev, Yetki ve Sorumluluklar
Teşkilât ve
bağlılık
MADDE 5 – (1) MSB
Askerî İş Teftiş Kurulu Başkanlığı yeteri kadar askerî iş müfettişinden
oluşur ve Kurul doğrudan Bakana bağlıdır.
Görev
merkezi
MADDE 6 – (1) MSB
Askerî İş Teftiş Kurulu Başkanlığı ve müfettişlerin görev merkezi
Ankara’dır.
MSB Askerî
İş Teftiş Kurulu Başkanlığının görev ve sorumlulukları
MADDE 7 – (1) Askerî
iş müfettişlerinin en kıdemlisi başkanlık görevini yürütür.
(2) Başkanlığın görev ve sorumlulukları aşağıda
belirtilmiştir:
a) 2 nci maddede belirtilen askerî işyerlerinin
teftişlerini Devlet adına yapmak,
b) Bakanlık adına işçi harcamalarının ve işçi
tabldotlarının denetimini yapmak,
c) 5/6/1986 tarihli ve 3308 sayılı Mesleki Eğitim Kanunu
gereğince, askerî işyerlerindeki beceri eğitimi ile ilgili uygulamaların
mevzuata uygunluğunu denetlemek,
ç) Askerî işyerlerinde uygulamada tereddütlere sebep
olan yoruma muhtaç mevzuat hükümlerinin açıklığa kavuşturulması için
Bakanlığa teklifte bulunmak,
d) Teftiş sonuçlarını bir rapor ile Bakanlığa bildirmek,
e) Her yıl sonunda işyerlerinde iş mevzuatı ile toplu iş
sözleşmesinin uygulanmasından kaynaklanan aksaklık ve noksanlıklar ile
giderilme yöntemlerini gösteren devre sonuç raporunu yayımlamak,
f) Teftiş esnasında 4857 sayılı İş Kanunu, 5510 sayılı
Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu ve toplu iş sözleşmesi
ile ilgili mevzuat hükümlerinin doğru uygulanması için ilgili personeli
bilgilendirmek,
g) Yıllık teftiş planını hazırlamak, onaylatmak ve
uygulamak.
ÜÇÜNCÜ
BÖLÜM
Müfettişlerin
Görev, Yetki ve Sorumlulukları ile
Çalışma
Esasları ve Büro Personeli
Müfettişlerin
görev, yetki ve sorumlulukları
MADDE 8 – (1) Askerî
iş müfettişleri, aşağıda belirtilen hususlarda görevli ve yetkilidirler:
a) İş mevzuatı ile ilgili kanun, tüzük, yönetmelik,
toplu iş sözleşmesi, yönerge, karar, genelge, tebliğ ve emirlerin
işyerlerinde uygulanmasına ilişkin teftiş, inceleme, araştırma ve
soruşturma yapmak,
b) İş mevzuatının tutulmasını veya bulundurulmasını
öngördüğü kayıt, puantaj cetveli, defter, belge, liste, çizelge, rapor,
bordro, makbuz, hesap pusulası, ilan, sağlık raporu, iş sağlığı ve
güvenliği kurulu toplantı tutanakları, tesisat, makine ve cihazların
periyodik bakım ve kontrol kartları ve benzeri evrak, belge ve kayıtların
işyerlerinde bulundurulup bulundurulmadığını tespit etmek, bunları
yetkililerden incelenmek üzere istemek, örnek almak veya özet çıkartmak,
c) İşyerlerinin iş sağlığı ve güvenliğine uygun olup
olmadığının tespitine ilişkin olarak, işyerleri ve tüm eklentileri ile iş
ekipmanlarını yasal bir sakınca olmamak koşuluyla önceden haber vermeden
her zaman görmek, araştırmak ve incelemek, işyerlerindeki iş sağlığı ve
güvenliğine aykırı durumları saptamak,
ç) Çalışma hayatı ile ilgili kanunlardan doğan her çeşit
teftiş ve denetimle ilgili bulunan kimseleri, işyerinde ya da işyeri
dışında dinlemek, sorular sormak, bunlardan gerekli bilgileri istemek ve
imzalı ifadelerini almak,
d) Teftişe tabi tutulan yerde inceleme olanağı
bulunmayan, bırakıldığında inceleme seyrinin değiştirilmesi ya da suç
kanıtlarının yok edilmesi ihtimali bulunan durumlarda ilgili belgelerin
onaylı bir suretini almak,
e) Görevlerini yaparken öğrendikleri ve görev emrinin
dışında kalan yolsuzluklar için, sorumlular hakkında soruşturma usulüne
uygun olarak, gecikmeden olaya el koymak maksadıyla durumu hemen Başkanlığa
iletmek, gecikmesinde zarar umulan ve delillerin kaybına meydan verebilecek
hallerde delilleri toplamak,
f) Teftiş esnasında veya teftişi takiben gerekirse
bölgedeki ilgili sendika başkan ve yöneticileri, işyeri sendika
temsilcileri veya işçilerle görüşme yapmak, görüş ve dileklerini tespit
etmek,
g) Teftişte iş mevzuatının uygulanmasına yönelik
gördükleri yanlışlık, eksiklik, aksaklık ve usulsüzlük olarak
değerlendirilen hususların düzeltilmesi ve işlerin daha iyi yürütülmesi
için alınması gereken tedbirler ile değerlendirmeleri inceleme raporu veya
yazıyla Başkanlığa bildirmek,
ğ) Teftiş kapsamındaki konularda yurt içinde veya
dışında inceleme ve araştırma yapmak, görevlendirildikleri komisyon, kurs,
seminer ve toplantılara katılmak,
h) Refakatlerine verilecek müfettiş adaylarının meslekte
yetişmelerini sağlamak.
(2) İş sağlığı ve güvenliği alanında görev yapan askerî
iş müfettişleri görevlerini mevzuat dâhilinde ve aşağıdaki hususları
kapsayacak şekilde yürütürler;
a) İş Sağlığı ve Güvenliği Kurulunun mevzuata uygun
olarak oluşturulması ile çalışmalarının uygun ve yeterli olup olmadığını
belirlemek,
b) İş sağlığı ve güvenliğine ilişkin eğitim faaliyetleri
ile risk değerlendirmesinin mevzuata uygunluğu ve yeterliliğini incelemek,
c) İşyerinde kullanılan her türlü makine, araç, gereç,
cihaz, tesis ve benzerleriyle imalâtta kullanılan veya işlenen hammadde ve
malzemelerle bunların işlenmiş olanlarını görmek, iş sağlığı ve güvenliği
bakımından zararlı veya tehlikeli ve genel olarak mevzuata uygun olup
olmadıkları yönünden yerinde muayene, inceleme ve araştırma yapmak,
ç) Yaş, cinsiyet ve sağlık durumları bakımından
yaptıkları işte çalışmaları sakıncalı bulunan işçileri tespit etmek,
d) Kişisel koruyucu donanımların, işyerindeki sağlık ve
güvenlik risklerinin yok edilmediği durumlarda ilgili yönetmelikler
kapsamında çalışanlara yeterli ve sürekli olarak kullandırılıp
kullandırılamadığını tespit etmek.
(3) Müfettişler; yaptıkları çalışmalar ve hazırladıkları
raporlardan yürürlükte olan mevzuat çerçevesinde sorumludurlar.
Görevlendirme
MADDE 9 – (1)
Müfettişler görevleri ile ilgili hususlarda, kadro ve kuruluş bağlantısına
göre amirleri dışında hiçbir makam ve merciden emir alamazlar.
Müfettişlik
güvencesi
MADDE 10 – (1) Askerî
iş müfettişleri kendi istekleri dışında veya teftiş hizmetlerinin
gerekleriyle bağdaşmayan sıhhî, ahlakî veya meslekî yetersizlikleri tespit
edilmedikçe görevden alınamaz, diğer müfettişlerden farklı
görevlendirilemez ve diğer idarî görevlere atanamazlar.
(2) Sıhhî, ahlakî veya meslekî yetersizlik hâllerinin;
sağlık kurulu raporu veya yargı kararı ile belgelenmesi esastır.
Müfettişlerin
uyacakları hususlar
MADDE 11 – (1)
Müfettişlerin uyacakları hususlar aşağıda belirtilmiştir:
a) Bulundukları yerlerde görev ve sıfatlarının
gerektirdiği saygınlığı ve güven duygusunu sarsacak nitelikte davranışlarda
bulunamazlar.
b) Yönetim ve yürütme işlerine karışmazlar. Yürütmeye
ait emir veremezler. Ancak, her konuda aydınlatıcı ve öğretici işlevleri
nedeniyle görevli bulundukları işyerlerindeki personeli, bu yolda harekete
zorlamamak şartıyla görevlerinin ifasına ilişkin gerekli tekliflerde
bulunabilirler.
c) İncelemek üzere aldıkları evrak ve defterler üzerinde
düzeltme yapamazlar. Ancak, muayyen bir devreye ait işlemlerin teftiş
edildiğini gösterir tarih ve imza konulması suretiyle yapılacak şerhler,
tespite ilişkin işaretler ve karşılaştırma işaretleri bu kuralın
dışındadır.
ç) Görevleri gereği gidecekleri yerleri, bildikleri veya
öğrendikleri sırları ve yapacakları işleri kanuni zorunluluklar dışında
kimseye açıklayamazlar. Kişisel amaçları için kullanamazlar.
d) Kendilerine verilen yetki belgelerini gerektiğinde
göstermekle yükümlüdürler.
e) Görevlerini yaptıkları sırada, faaliyetleri ve
ünitelerin çalışmalarını aksatmamaya dikkat ederler.
f) Müfettişlerin başladıkları teftiş, soruşturma ve
inceleme işlerini ara vermeden bitirmeleri genel kural olmakla birlikte
teftiş yerini bırakma zorunluluğu olduğu veya teftiş ve soruşturmanın
sonuçlandırılması başka yerlerde de inceleme ve soruşturma yapılmasını
gerektirdiği takdirde, durumu derhal Başkanlığa bildirerek alacakları emre
göre işlem yaparlar.
g) Teftiş yerlerini, ulusal bayram ve genel tatil ile
hafta tatili günleri dışında Başkanın izni olmaksızın terk edemez ve
değiştiremezler.
Müfettişlere
yardım yükümlülüğü
MADDE 12 – (1) Teftiş
esnasında işyerinde görevli bulunanlar, istenildiğinde gizli de olsa
teftişe ilişkin bilgi, belge, defter, dosya, hesap ve kayıtları, para ve
para hükmündeki evrak ve senetleri, her türlü mal ve eşyayı müfettişlere
vermek, inceleme ve saymalarını kolaylaştırmak, müfettişlerin bu
isteklerini geciktirmeden yerine getirmek ve sözlü veya yazılı sorularını
cevaplamak zorundadırlar.
(2) Teftiş, inceleme, araştırma veya soruşturma yapılan
birlik, birim ve kuruluşların işveren vekilleri, görevin gereği gibi
yürütülebilmesi için müfettişlere görevleri süresince uygun bir çalışma
odasının verilmesi, binek aracının tahsis edilmesi ile diğer düzenlemelerin
yapılması için gerekli tedbirleri alırlar.
(3) Teftiş esnasında işveren vekilleri, işçiler ve bu
işle ilgili görülen üçüncü şahıslar, müfettişler tarafından çağırıldıkları
zaman gelmek, ifade ve bilgi vermek, gerekli olan belge ve delilleri
getirip göstermek ve vermek, müfettişlerin görevlerini yapmaları için her
türlü kolaylığı göstermek ve bu işlemlere ilişkin emir ve isteklerini
geciktirmeksizin yerine getirmekle yükümlüdürler.
(4) Teftiş veya incelemeye tâbi birimlerin görevlilerine
verilmiş izinlerin kullanılması, hastalık ve benzeri mücbir sebepler
dışında müfettişin isteği üzerine teftiş veya inceleme sonuna kadar
durdurulur. İznini kullanmaya başlamış olan görevli, müfettişin isteği
üzerine çağrılır. Personel bu çağrıya uymak zorundadır.
İlgilileri
görevden uzaklaştırma
MADDE 13 – (1) Müfettişler
görevlendirildikleri hususlarla ilgili olarak aşağıdaki şartlardan herhangi
birisinin gerçekleşmesi halinde görevden uzaklaştırmaya ilişkin 14/7/1965
tarihli ve 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu ve diğer mevzuat esaslarına
uygun olmak kaydıyla, ilgilileri Başkanlıktan izin alarak görevden
uzaklaştırabilirler:
a) Kamu hizmetleri gerekleri yönünden görevi başında
kalması sakıncalı olmak,
b) Para ve para hükmündeki belge ve senetleri, her türlü
mal ve eşyayı, bunların hesap, belge ve defterlerini elektronik, manyetik
ve benzeri bilgi işlem kayıtlarını göstermekten ve bunlarla ilgili soruları
cevaplamaktan kaçınmak, inceleme ve soruşturmayı güçleştirecek,
engelleyecek davranışlarda bulunmak,
c) 19/4/1990 tarihli ve 3628 sayılı Mal Bildiriminde
Bulunulması, Rüşvet ve Yolsuzluklarla Mücadele Kanununun 17 nci maddesine
giren eylemlerde bulunmak,
ç) Evrakta sahtecilik ve kayıtlarda tahrifat yapmak.
(2) Görevden uzaklaştırma tedbiri, teftiş ve tahkikatın
her safhasında alınabilir. Ancak, görevden uzaklaştırılan kişinin görevi
başında kalmasının sakıncalı olduğunun açık bir şekilde ortaya konması,
birinci fıkranın (b) bendinde yazılı hususun ise bir tutanakla tespit
edilmesi gerekir. Zanlıların ilgili kanunlardaki susma hakkı saklıdır.
(3) Herhangi bir personelin görevden uzaklaştırılması
sebebiyle işlerin aksamaması için gerekli tedbirler o işyerinin amirince
alınır.
(4) Müfettiş tarafından görevden uzaklaştırma teklifi
gerekçesiyle birlikte işveren vekiline ve Başkanlığa yazıyla hemen
bildirilir.
(5) Yapılan teftiş veya başlatılan tahkikat neticesinde
suçun işlendiğinin anlaşılamadığı veya yeterli delil bulunamadığı hallerde;
görevden uzaklaştırılmış olan memur veya diğer personelin görevden
uzaklaştırma önleminin kaldırılmasına ilişkin müfettiş veya tahkikatı yapan
birimin vereceği rapor, derhal Başkanlığa ve ilgili mercilere bildirilir.
Bu bildirim üzerine görevden uzaklaştırılmış olan memur veya diğer personel
atamaya yetkili amirlerince bekletilmeksizin görevine iade edilir.
(6) Görevden uzaklaştırılması gereken memurlar hakkında,
işledikleri suçların nev’i ve mahiyetine göre kanuni esaslar dâhilinde
amirlerince takibat yapılır.
(7) Görevden uzaklaştırılana ait soruşturma ile diğer
ünitelerce bu soruşturmaya ait rapor üzerinde yapılacak işlemin diğer
işlerden öncelikle tamamlanması ve sonuçlandırılması zorunludur.
(8) İçişleri Bakanlığı (Jandarma Genel Komutanlığı ve
Sahil Güvenlik Komutanlığı) tarafından doğrudan doğruya işletilen askerî
işyerlerindeki ilgilileri görevden uzaklaştırmaya ilişkin işlemler Başkanlıkça
İçişleri Bakanlığı ile koordineyi müteakip yapılır.
İşlerin
süresinde bitirilmesi
MADDE 14 – (1)
Müfettişler, kendilerine verilen işleri ara vermeden Başkanlık tarafından
belirtilen süreler içinde bizzat yaparak bitirirler. Süresinde
bitirilemeyeceği anlaşılan işler hakkında Başkana zamanında bilgi vererek
alacakları talimata göre hareket ederler.
İşlerin
devri
MADDE 15 – (1)
Müfettişlere verilen işin devredilmemesi genel kuraldır. Geri bırakma ve
devir zorunluluğu doğarsa; müfettişler, ellerindeki işleri Başkanın yazılı
emri ile başka bir müfettişe devredebilir.
(2) Devredilecek işler için devri yapacak olan müfettiş,
bir devir notu hazırlar. Devir notunda; devredilen işin konusu, işin hangi
kısmının ne dereceye kadar incelendiği, iş hakkında ne gibi görüş veya
kanaate varıldığı, işin özelliğine göre bundan sonraki en uygun inceleme ve
soruşturma şeklinin ne olması gerektiği hakkındaki düşünceler belirtilir.
Büro
personelinin görev, yetki ve sorumlulukları
MADDE 16 – (1) Büro
personelinin görevleri aşağıda belirtilmiştir:
a) MSB Askerî İş Teftiş Kurulu Başkanlığına gelen ve
giden her türlü evrakın kaydını tutmak ve gerekli işlemleri yapmak,
b) İşlemleri biten rapor, yazı ve diğer evrakı düzenli
bir şekilde muhafaza etmek,
c) Başkan tarafından verilecek diğer görevleri yapmak.
(2) MSB Askerî İş Teftiş Kurulu Başkanlığı işlemlerinde
ve büro işlerinde gizlilik esastır. Büro personeli rapor, yazışma ve
dosyaları Başkanın izni olmadan kimseye gösteremez, veremez ve görevleri
dolayısıyla edindikleri bilgileri açıklayamaz.
DÖRDÜNCÜ
BÖLÜM
Müfettişlerin
Seçilme Esasları ve Atama İşlemleri
Askerî iş
müfettişliği ihtiyacının tespiti
MADDE 17 – (1) Askerî
iş müfettişliği kadroları, lüzum ve ihtiyaca göre Bakanlık tarafından
teklif edilir. Bu kadrolara; Kara, Deniz, Hava Kuvvetleri ile Jandarma
Genel Komutanlığı ve Sahil Güvenlik Komutanlığına mensup subayların
atamaları, bu Yönetmelikte gösterilen esaslar dâhilinde yapılır.
Askerî iş
müfettişliğine giriş
MADDE 18 – (1) Askerî
iş müfettişliğine atanabilmek için yapılacak giriş sınavını kazanmak
şarttır.
Askerî iş
müfettişliği giriş sınavı kurulu
MADDE 19 – (1)
Bakanlık tarafından; MSB Askerî İş Teftiş Kurulu Başkanlığından, MSB
Kanunlar ve Kararlar Dairesi Başkanlığından, MSB Baş Hukuk Müşavirliği ve
Davalar Dairesi Başkanlığından birer üstsubay olmak üzere toplam 3 subaydan
sınav kurulu oluşturulur.
(2) İş sağlığı alanında görev yapacak müfettiş sınavı
için MSB Sağlık Dairesi Başkanlığından bir tabip üstsubay, iş güvenliği
alanında görev yapacak müfettiş sınavı için MSB Teknik Hizmetler Dairesi
Başkanlığından bir mühendis üstsubay sınav kuruluna dâhil edilir.
(3) En kıdemli subay sınav kuruluna başkanlık eder.
(4) Ayrıca sınav kurulunda askerî iş müfettişlerinden
bir yedek üye tespit edilir.
(5) Sınav kurulunun idari ve yazışma işlemleri Başkanlık
tarafından yürütülür.
Askerî iş
müfettişliğine giriş sınavı şartları
MADDE 20 – (1) Askerî
iş müfettişliği sınavına katılabilmek için aşağıdaki şartları taşımak
zorunludur.
a) Binbaşı, Yarbay veya Albay rütbesinde olmak (iş sağlığı
alanında görev yapacak müfettişler için rütbe şartı aranmaz),
b) İşin yürütümü ve sosyal sigorta alanında görev
yapacak müfettişler için; öncelikle yüksek öğretim kurumlarının en az 4 yıl
eğitim veren hukuk fakültesinden mezun olmak, Başkanlıkça alımına karar
verilen müfettiş sayısının üç katına kadar yeterli aday olmadığı takdirde
siyasal bilgiler, iktisat, işletme veya iktisadi ve idari bilimler
fakülteleri ile harp okullarından birisini bitirmiş olmak,
c) İş sağlığı alanında görev yapacak müfettişler için
tıp doktoru, iş güvenliği alanında görev yapacak müfettişler için
yükseköğretim kurumlarının en az 4 yıl eğitim veren fakültelerinin
elektrik, elektronik, elektrik ve elektronik, endüstri, fizik, gemi,
inşaat, kimya, makine, metalürji, metalürji ve malzeme veya uçak
mühendisliği bölümlerinden mezun mühendis veya yüksek mühendis olmak,
ç) Sicillerinde ve özlük dosyalarında müfettişlik
yapmaya engel halleri bulunmamak,
d) Sıralı hizmet garnizonu atama durumlarına göre asgarî
4 yıl bu görevde kalmaları mümkün olmak,
e) Sağlık durumları değişik iklim ve her türlü yolculuğa
elverişli olmak,
f) Tabi bulundukları özel kanunlarda, bu türlü görevler
için engel bir hüküm bulunmamak.
(2) Bu şartları haiz olanların dilekçeleri bağlı
oldukları Kuvvet Komutanlıkları, Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil
Güvenlik Komutanlığınca Millî Savunma Bakanlığına gönderilir. Müfettişlik
seçim şartlarına aykırı bir durumun sonradan ortaya çıkması halinde
müfettişlik belgesi iptal edilir.
Askerî iş
müfettişliği giriş sınavının ilanı
MADDE 21 – (1) Askerî
iş müfettişliğine giriş sınavı şartları, giriş sınavının yapılacağı yer ve
zamanı, sınav konuları, başvuru belgeleri ile son başvuru tarihi
Başkanlıkça Kuvvet Komutanlıkları, Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil
Güvenlik Komutanlığına bildirilir ve ayrıca yerel ağ kanalı ile de
duyurulur.
(2) Giriş sınavının ilanı, sınav tarihinden en az iki ay
önce yapılır.
(3) Adayların son başvuru tarihi sınav tarihinden en çok
bir ay öncesi olacak şekilde tespit edilir.
(4) Müracaatı kabul edilen adayların listesi, sınavın
yapılacağı yer ve tarihi ile sınav talimatı sınav tarihinden en az iki
hafta önce ilan edilir.
Askerî iş
müfettişliği giriş sınavı konuları
MADDE 22 – (1) Askerî
iş müfettişliği giriş sınavları aşağıdaki konulardan seçilmek suretiyle ve
yürürlükteki mevzuat hükümleri esas alınarak yapılır.
a) İş ve sosyal sigorta alanında görev yapacak
müfettişler için;
1) Anayasa hukukunun çalışma hayatı ile ilgili
hükümleri,
2) Borçlar hukuku genel esaslar,
3) İş hukuku,
4) Sosyal güvenlik hukuku,
5) Vergi hukuku.
b) İş sağlığı ve iş güvenliği alanında görev yapacak
müfettişler için;
1) Anayasa hukukunun çalışma hayatı ile ilgili
hükümleri,
2) İş hukuku,
3) Sosyal güvenlik hukukunun iş sağlığı ve güvenliğine
ilişkin hükümleri.
Giriş
sınavı sorularının hazırlanması ve sınavın yapılması
MADDE 23 – (1) Sınav
soruları, sınav kurulunca sınavın başlamasından bir saat önce 22 nci
maddede belirtilen konulardan oluşturulmuş soru listesinden seçilerek
hazırlanır.
(2) Sınav ve adaylarla ilgili bütün işlemler Başkanlıkça
yürütülür.
(3) Sınav kurulunun teşkilinde, heyet üyelerinin
harcırah almayacak şekilde görevlendirilmeleri esastır.
(4) Adaylara sınav için yolluk verilmez.
(5) Giriş sınavı, ilan edilmiş olan yer ve saatte
başlar. Geç gelenler sınava alınmazlar. Her aday, sınava katılacak aday
listesinden kontrol edilmek suretiyle salona alınır. Sınava giren adaylar,
yanlarında resmî makamlarca verilmiş geçerli bir kimlik belgesi bulundurmak
zorundadır. Adaylar, talep edildiğinde kimlik belgesini sınav görevlilerine
ibraz etmekle yükümlüdürler.
(6) Soru zarflarının, açılmamış ve mühürlü olduğu
adaylara gösterilir.
(7) Kopya girişiminde bulunanlar bir tutanakla tespit
edilerek sınavdan çıkarılır ve bir daha giriş sınavlarına alınmazlar.
(8) Sınav, önceden tespit edilen saatte bitirilir.
(9) Adayların sınav cevap kâğıtları, aday kimlikleri
belirlenmeyecek şekilde kapatılarak bir zarfa konur. Zarfın üzerine sınav
giriş yeri ile hangi sınava ait olduğu yazılır. Sınav gözlemcileri ve
görevlilerince zarf imzalanıp mühürlenmek suretiyle kapatılır.
(10) Sınav gözlemcileri ve görevlilerince bir sınav
durum tespit tutanağı düzenlenir. Bu tutanakta; sınavın tarihi ve yeri,
sınava başlama ve bitiş saatleri, sınava giren ve girmeyen adaylar, sınav
sırasında bir olay olup olmadığı, olmuşsa olayın mahiyeti belirtilir. Sınav
durum tespit tutanağı, sınav gözlemcileri ile görevlilerince imzalanır ve
sınav kâğıtlarının bulunduğu zarfla birlikte Başkanlığa teslim edilir.
Giriş
sınavının değerlendirilmesi ve sınav sonrası işlemler
MADDE 24 – (1)
Değerlendirme, sınav kurulunca ve sınav tarihinden itibaren en geç bir
hafta içinde yapılır.
(2) Her adayın sınav evrakı, kurul üyelerince ayrı ayrı
değerlendirilir.
(3) Kurul üyelerinin verdiği notlar toplanır ve üye
sayısına bölünerek not ortalaması bulunur. Giriş sınavı not ortalaması,
adayın başarı derecesini tayin eder.
(4) Üyeler arasında bir aday için toplam 20 puandan
fazla farklı değerlendirme yapıldığında, sınav evrakı heyetçe müşterek
incelenerek başarı derecesi tayin ve tespit edilir.
(5) İş ve sosyal sigorta alanında görev yapacak
müfettişlerin sınavında; anayasa hukuku 10 puan, borçlar hukuku 10 puan, iş
hukuku ve sosyal güvenlik hukuku 70 puan ve vergi hukuku 10 puan olmak
üzere toplam 100 puan üzerinden değerlendirme yapılır. Sınavda toplam 70 ve
üzeri puan alanlar başarılı sayılır.
(6) İş sağlığı ve iş güvenliği alanında görev yapacak
müfettişlerin sınavında; anayasa hukuku 10 puan, iş hukuku 50 puan ve
sosyal güvenlik hukuku 40 puan olmak üzere toplam 100 puan üzerinden
değerlendirme yapılır. Sınavda toplam 70 ve üzeri puan alanlar başarılı
sayılır.
(7) Sınav sonuçları, sınav kurulu tarafından tutanak
altına alınmasını müteakip Başkanlık tarafından; Genelkurmay Başkanlığı,
Millî Savunma Bakanlığı, Kuvvet Komutanlıkları, Jandarma Genel Komutanlığı
ve Sahil Güvenlik Komutanlığı kanalıyla sınava katılanlara bildirilir.
(8) Giriş sınavında başarılı olanların askerî iş
müfettişliğine atanmaları sınavdaki başarı sırasına göre yapılır.
(9) Giriş sınavlarının geçerlilik süresi altı aydır. Bu
süre içerisinde çağrılan adayın göreve başlamaması, kadronun herhangi bir
sebeple boşalması ve benzeri nedenlerle müfettiş ihtiyacı olduğunda yeniden
sınav yapmaksızın giriş sınavında başarılı olan adaylar arasında sınavdaki
başarı sırasına göre seçim yapılır.
Askerî iş
müfettişliğine atanma ve staj işlemleri
MADDE 25 – (1)
Bakanlıkça, başarılı olanlardan en yüksek puan alan adaydan itibaren kadro
ihtiyacı kadar adayın atama işlemi yapılmak üzere ilgili Kuvvet
Komutanlıkları ile Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Güvenlik
Komutanlığına atama talebi bildirilir. Sınava katılan diğer adaylar hiç bir
hak iddia edemezler.
(2) Atamaları yapılan askerî iş müfettişleri, iki ay MSB
Askerî İş Teftiş Kurulu Başkanlığında nazari eğitim ve dört ay müfettişler
yanında askeri işyerlerinin teftişi esnasında görevbaşı eğitimi olmak üzere
toplam altı ay staj yaparlar.
(3) Staj süresi içinde stajyerlerin, müfettişlik hakları
saklıdır. Ancak, müstakil olarak imza yetkileri yoktur.
(4) İzin, istirahat gibi süreler staj süresinden
sayılmaz.
(5) İş sağlığı ile iş güvenliği alanında görev yapacak
müfettişlerin yürürlükteki mevzuat hükümlerine göre ilgili bakanlık, kurum
ve kuruluşların açacağı işyeri hekimliği ile iş güvenliği uzmanlığı eğitim
programlarına katılmaları sağlanır.
Görev
süreleri
MADDE 26 – (1)
Müfettişlik görev süresi staj süresi dâhil 8 yıldır. Bu süre içinde
görevlerini yapmaya engel halleri bulunanlar ile 4 üncü yıl sonunda isteyen
müfettişler ilgili Komutanlıklarca safahatlarına uygun başka göreve
atandırılırlar.
(2) Müfettişlerin normal görev süreleri sonunda üçte
biri değiştirilir. Ancak, seçim ve sınav sonucu müfettiş temin edilemediği
takdirde ilgili Kuvvet Komutanlıkları, Jandarma Genel Komutanlığı veya
Sahil Güvenlik Komutanlığının da görüşleri alınarak Millî Savunma
Bakanlığınca görev süresi iki yıl daha uzatılır.
BEŞİNCİ
BÖLÜM
Teftiş
Esasları ve Raporlar
Teftişin
amacı ve türleri
MADDE 27 – (1)
Teftişin amacı, inceleme yapılan birimlerde yürürlükteki mevzuat
esaslarında işlemlerin yerine getirilmesi ile usulsüzlüklerin ve haksız
kazanımların önlenmesine yönelik çözümler getirmektir.
(2) Müfettişler teftiş, inceleme, araştırma ve
soruşturma çalışmalarını genel teftiş, özel teftiş ve kontrol teftişi
türlerinde yaparlar.
a) Genel teftiş; yıllık teftiş programlarına göre
işyerlerinde işin yürütümü veya iş sağlığı ve güvenliği yönünden çalışma
hayatına ait bütün mevzuat hükümlerine uyulup uyulmadığı hususlarında
yapılan teftişlerdir.
b) Özel teftiş; Bakanlığa yapılan veya intikal ettirilen
müracaat, şikâyet, ihbar üzerine veya iş uyuşmazlıklarında, Bakanlıkça
lüzum görüldüğü takdirde, bununla ilgili konularda yapılan tahkik, teftiş
ve incelemedir.
c) Kontrol teftişi; genel veya özel teftiş sonucunda
mevzuata aykırılığı veya noksanlığı tespit edilen hususların verilen süre
sonunda yerine getirilip getirilmediğinin kontrolü ihtiyacı duyulduğunda
yapılan teftişlerdir.
Teftiş
programları ve dönemleri
MADDE 28 – (1) Teftiş
çalışmaları hazırlanan teftiş programına göre yürütülür.
(2) Askerî İş Teftiş Kurulu Başkanlığınca her mali yıl
için genel teftiş programı hazırlanır. Bu programın hazırlanmasında;
işyerleri sayısı, işyerlerindeki işçi mevcutları, işyerlerinin özellikleri,
müfettiş mevcudu ve müfettişlere verilen görevler itibariyle iş hacmi
dikkate alınır.
(3) İşyerlerinin iş sağlığı ve güvenliği yönünden
teftişi, iş sağlığı ve iş güvenliği alanında görev yapan müfettişler
tarafından yapılır.
(4) Teftiş programı; teftiş edilecek işyerinin bağlı
olduğu komutanlık, işyerinin bulunduğu yer, teftiş dönemi, teftiş süresi, teftiş
türü, görevlendirilen müfettiş sayısı, bir önceki teftiş tarihi ve
gerektiğinde belirtilmesi gereken diğer hususları içerecek şekilde
hazırlanır.
(5) Hazırlanan program, Bakanın onayından sonra
uygulanır.
(6) Müfettişlere verilen işlerin süresi içinde
bitirilmesi esastır. Onaylanan teftiş programlarında değişiklik; seminer,
konferans, eğitim veya benzer bir nedenle Başkanın onayı ile yapılabilir.
(7) Genel teftişler, teftiş programının onaylanmasını
müteakip Genelkurmay Başkanlığı, Millî Savunma Bakanlığı ve ilgili kuvvet
komutanlıklarına (Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Güvenlik Komutanlığı
dâhil) yazı ile bildirilir. Özel teftiş ve kontrol teftişlerinde ilgili
işyerlerine önceden bildirim yapılmasına gerek yoktur.
Teftiş
zamanı ve süreleri
MADDE 29 – (1) Genel
teftişler; bir önceki teftiş bitiş tarihinden başlamak üzere teftişin
yapıldığı mali yılın başlama tarihine kadar olan süreyi kapsayacak şekilde
yapılır. Ancak, müfettişler gerek duyduklarında teftiş dönemi dışındaki
incelemeleri de yapabilirler.
(2) Genel teftiş periyodu ve teftiş süreleri; müfettiş
sayısı, işyerlerinin özelliği (çalışma ortamı, çalışma şekilleri, iş riski
ve benzeri) ve işçi sayısı göz önüne alınarak Askerî İş Teftiş Kurulu
Başkanlığınca belirlenir. Bununla birlikte imkânlar ölçüsünde;
a) 250 ve daha fazla işçi çalıştıran işyerlerinde her
yıl,
b) 100 ila 250 arasında işçi çalıştıran işyerlerinde
asgari iki yılda bir,
c) 100’den daha az işçi çalıştıran diğer işyerlerinde
ise azami beş yılda bir,
genel teftiş planlanmasına dikkat edilir.
(3) 50 ve daha fazla işçi çalıştıran işyerlerinde asgari
beş yılda bir iş sağlığı ve güvenliği yönünden genel teftiş yapılması
esastır.
(4) Özel teftiş ve kontrol teftişi süresi, incelenecek
konu veya konulara göre belirlenir.
(5) İşyerlerinin özelliği ve işçi sayısı göz önüne
alınarak teftiş yapacak müfettiş sayısı ve teftiş yapılacak gün sayısına
karar verilir.
(6) Bu süreler işyerlerinin özelliklerine göre
uzatılabilir veya kısaltılabilir.
(7) Resmi tatil günleri teftiş zamanlarının hesabında
süreye dâhil edilmez.
Teftişe
başlama ve teftiş konuları
MADDE 30 – (1)
Müfettişler, teftiş bölgelerine geldikleri zaman teftiş edilecek
işyerindeki işveren vekiline yetki belgelerini göstererek teftiş
maksatlarını bildirirler.
(2) Teftişler, evrak ile kayıtlar üzerinden ve çalışma
yerlerinin görülmesi suretiyle yapılır. Ayrıca, gerektiğinde sendika
temsilcisi ve işçilerle görüşülerek teftiş raporuna esas teşkil edebilecek
bilgi, belge, dilek ve aksaklıklar saptanır.
(3) Olağanüstü durumlar ile zorunlu hâller dışında
teftişin işyerinde yapılması esastır.
(4) Teftişlerde;
a) Personel ile ilgili konulardan; işyeri bildirgeleri,
işyeri kurulları, işçi özlük dosyaları, işyerine giren ve ayrılan işçi
işlemleri, sicil işlemleri, terfi işlemleri, izin işlemleri, ceza
işlemleri, sendika ile ilişkiler ve benzeri,
b) Mali konulardan; ücret ödemeleri, ilave tediye
ödemeleri, akdi ikramiye ödemeleri, prim ödemeleri, döner sermaye çalışması
ödemeleri, avans ödemeleri, vergi uygulamaları, yasal kesinti uygulamaları
ve benzeri,
c) Sigorta ile ilgili konulardan; işyeri bildirgeleri,
sigortalılık durumları, aylık bildirimler, prime esas kazançlar, prime esas
gün sayıları, prim oranları ve benzeri,
ç) İşçi tabldotu işletmesi ile ilgili konulardan;
malzeme temini yöntem ve esasları, tabldot bilanço hesabı, tartı ve sayım
işlemleri ve benzeri,
incelemeye dâhil edilir.
(5) Teftişler, Millî Savunma Bakanlığınca çıkarılacak
yönerge esaslarına göre planlanarak uygulanır.
Düzenlenecek
raporlar
MADDE 31 – (1) Her
teftiş ve inceleme sonucuna bir rapor düzenlenir. Bu raporlar; genel teftiş
raporu, özel teftiş raporu, kontrol teftişi raporu ve inceleme raporu olmak
üzere dört çeşittir.
(2) Bir yıllık teftişi müteakip ise mali yıl sonunda
devre sonuç raporu düzenlenir.
Genel
teftiş raporları
MADDE 32 – (1) Yıllık
genel teftiş programlarına göre işyerlerinde işin yürütümü veya iş sağlığı
ve güvenliği yönünden yapılan genel teftişler sonucu düzenlenen
raporlardır.
(2) Genel teftiş raporları; bir önceki teftiş raporuna
yapılan işlemler ile teftişi yapılan dönemin personel, mali, sigorta ve
tabldot işlemlerinde tenkidi gerektiren hususları içerecek şekilde
düzenlenir. Müfettişler, genel teftiş raporlarını dört suret hazırlar;
a) Bir sureti, müfettişlerin dosyasında saklanır. Üç
sureti ise Başkanlıkça, MSB Personel Dairesi Başkanlığına gönderilir.
b) MSB Personel Dairesi Başkanlığınca raporlardan;
1) İki sureti işyerinin bağlı bulunduğu Kuvvet
Komutanlığına gönderilir.
2) Bir sureti dosyasında saklanır.
(3) Sigorta konularını kapsayan teftiş raporları beş
suret hazırlanır;
a) Bir sureti müfettişin dosyasında saklanır. Dört
sureti ise Başkanlıkça, MSB Personel Dairesi Başkanlığına gönderilir.
b) MSB Personel Dairesi Başkanlığınca raporlardan;
1) İki sureti işyerinin bağlı bulunduğu Kuvvet
Komutanlığına gönderilir.
2) Bir sureti ilgili Sosyal Güvenlik İl Müdürlüğüne
gönderilir.
3) Bir sureti de dosyasında saklanır.
(4) Genel teftiş raporlarında yer alması gereken
hususlar, düzenlenmesi gereken esaslar ile eklere ilişkin hususlar Bakanlık
tarafından çıkarılacak yönergede ayrıntılı olarak belirtilir.
Özel teftiş
raporları
MADDE 33 – (1)
Bakanlığa yapılan veya intikal ettirilen müracaat, şikâyet, ihbar üzerine
veya iş uyuşmazlıklarında Bakanlıkça lüzum görüldüğü takdirde bununla
ilgili konularda yapılan teftiş sonucunda düzenlenen raporlardır.
(2) Özel teftiş raporları dört suret halinde tanzim
edilir. Soruşturma tutanakları, ilgili ifadeler ile diğer evraklar anılan
raporların asıl suretine eklenir.
a) Hazırlanan raporların üç sureti Başkanlıkça, MSB Personel
Dairesi Başkanlığına işlem yapılmak üzere gönderilir ve bir sureti ilgili
işyerinin dosyasında muhafaza edilir.
b) MSB Personel Dairesi Başkanlığınca raporlar
alındıktan sonra;
1) Soruşturmanın derinliğine yapılması gerekmekte ise,
yetkilerine göre MSB Teftiş Dairesi Başkanlığına gereği yapılmak üzere bir
suret gönderilir.
2) Hukukî ve cezai sorumluluğu gerektiren hallerde,
kanunî işlem yapılmak üzere ilgili işyerinin bağlı olduğu Komutanlığa bir
suret gönderilir.
3) Bir sureti ilgili işyerinin dosyasında muhafaza
edilir.
4) MSB Teftiş Dairesi Başkanlığı veya işyerinin bağlı
olduğu komutanlıklar, soruşturma veya mahkeme sonucunu MSB Personel Dairesi
Başkanlığına bildirirler.
5) Özel teftişin Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı
tarafından talep edilmesi durumunda bir sureti de ilgili bakanlığa
gönderilir.
6) Müracaatçı veya şikâyetçiye kendisini ilgilendirdiği
ölçüde mevzuat hükümlerine göre yapılan işlem hakkında bilgi verilir.
Kontrol
teftişi raporları
MADDE 34 – (1) Genel
veya özel teftiş neticesinde mevzuata aykırılığı veya noksanlığı tespit
edilen hususların verilen süre sonunda yerine getirilip getirilmediğinin
kontrolü ihtiyacı duyulduğunda yapılan teftişler sonucunda düzenlenen
raporlardır.
(2) Düzenlenecek raporda; genel veya özel teftiş
raporuna ilişkin yapılan işlemler, devam eden noksanlık ve hatalı
uygulamalar için yapılacak işlemler veya alınması gereken tedbirler
belirtilecektir.
İnceleme
raporları
MADDE 35 – (1) Bu
rapor türü, müfettişlerce yapılan çalışmalar veya her türlü teftiş
esnasında;
a) Yürürlükteki mevzuatın uygulanmasında görülen
noksanlık ve aksaklıklara ilişkin olarak doğrudan müfettişçe belirlenen
konular ile mesleki ve bilimsel çalışmalar,
b) Bakan veya Başkan tarafından incelenmesi istenilen
konular,
c) Sosyal güvenlik mevzuatı çerçevesinde sigorta
olayları incelemeleri ve işyeri teftişleri neticesinde tespit edilen
hususlar,
hakkında düzenlenen raporlardır.
(2) İnceleme raporları; konu, öncesi, inceleme ile sonuç
ve öneriler bölümlerinden oluşur.
Devre sonuç
raporları
MADDE 36 – (1)
Başkanlık tarafından bir yıllık teftişi müteakip her yıl sonunda teftiş
devresinde görülen aksaklık ve noksanlıklar ile giderilme yollarını içeren
raporlardır.
(2) Devre sonuç raporları; askerî iş müfettişlerinin bir
yıllık teftiş döneminde düzenlemiş olduğu raporlardan tespit edilen ve
bütün işyerlerine genel olarak aktarılması gereken hususlar ile iş, sosyal
sigorta hukuku ve mali mevzuat ile ilgili o yıl içerisinde değiştirilen
hususlardan müfettişlerce uygun görülenler belirlenerek işyerlerinin istifade
etmesi amacıyla hazırlanır ve bütün işyerlerine yayımlanır.
Raporların
hazırlanmasında uyulacak hususlar
MADDE 37 – (1)
Müfettişler, görüş ve düşüncelerini hiçbir etkiye kapılmadan tarafsız,
gerçeklere uygun ve gerekçeli bir şekilde belirtirler.
(2) Raporlar; kısa, açık ve kesin bir ifadeyle yazılır.
Rapor ve eklerinde; silinti, kazıntı ve çıkıntı yapılmaz.
(3) Raporların imza sayfası ve ekleri müfettişler
tarafından mühürlenerek imzalanır.
(4) İnceleme raporları dışındaki raporlarda kanaat
belirtilmemeli sadece görülen ve müşahede edilen noksan ve mevzuata uygun
olmayan hususlar yazılmalıdır. Düzenlenecek raporlarda; sırasıyla her
tenkit konusuna ilişkin tespit, gerekçeleri ihtiva eden ilgili mevzuat ve
yapılması gereken işlem kesin bir ifade ile belirtilmelidir.
(5) Raporlar, işyeri teftişinin bitiminden itibaren bir
ay içerisinde Başkanlıkça, MSB Personel Dairesi Başkanlığına yazı ile
gönderilir.
Raporlara
yapılacak işlemler
MADDE 38 – (1)
Bakanlık tarafından alıkonan ve ilgili Komutanlıklara yollanan suretler,
Bakanlık ve ilgili Komutanlıkların İş ve İşçi Münasebetleri Şubesi
Müdürlüklerince, her işyeri için ayrı ayrı tutulacak dosyalarda saklanır.
(2) Bakanlık tarafından Kuvvet Komutanlıklarına, Kuvvet
Komutanlıklarınca da işyerlerine raporlar gönderilirken, işyerine ait
teftiş raporu ile aynı işyerine ait bir önceki teftiş raporu ve bu rapora
yapıldığı belirtilen hususlar karşılaştırılarak, müfettiş raporlarında
tespit edilen eksik ve aksak hususlar ile bunların mevzuata uygun şekilde
giderilmesi, gönderilen raporların üst yazılarında belirtilir.
(3) İşyerince teftiş raporları alındığında gerekli işlem
yapılarak sonucu bağlı olduğu Kuvvet Komutanlıklarına gönderilir. İlgili
Kuvvet Komutanlıklarınca işyerince gönderilen teftiş raporuna ilişkin yapılan
işlemler değerlendirilerek sonucu Bakanlığa bildirilir.
(4) MSB Personel Dairesi Başkanlığınca müfettişlerin
düzenlediği ‘inceleme raporlarında’ tespit edilen hususlar, gerekirse
ilgili birimlerle koordine edilmek ve diğer bakanlık, kurum ve kuruluşların
da görüşleri alınmak kaydıyla değerlendirilerek bütün işyerlerinde
uygulanmak üzere yayımlanır.
Suçun adlî
makamlara intikali
MADDE 39 – (1) Kanunen
suç sayılan bir eylemde bulunanlar hakkında rapor düzenlenir ve kanuni
takibat yapılmak üzere derhal Başkanlığa gönderilir.
ALTINCI
BÖLÜM
Çeşitli ve
Son Hükümler
Kayıt,
yazışma ve dosya işlemleri
MADDE 40 – (1)
Müfettişler, bütün yazışmalarını Başkanlık kanalı ile yaparlar. Yazışmalar,
Türk Silâhlı Kuvvetleri Karargâh Hizmetleri Yönergesi esaslarına göre yapılır.
(2) Müfettişler, teftiş esnasında incelemenin
tamamlanması maksadıyla gerekli gördükleri bilgi, belge ve benzeri
hususları almak üzere teftişin yapıldığı işyerinin bulunduğu Çalışma ve
Sosyal Güvenlik Bakanlığı Bölge Müdürlüğü ve Sosyal Güvenlik Kurumu İl
Müdürlüğü ile doğrudan yazışma yapabilir.
(3) Hizmete özelden daha yukarı gizlilik derecesini haiz
olan yazılar müfettişler tarafından bizzat yazılır.
(4) Müfettişler düzenlemiş olduğu rapor, yazı ve
evrakları işlem yapılmak üzere Başkanlığın büro personeline teslim ederler.
(5) İşlemleri biten rapor, yazı ve diğer evraklar, her
müfettiş için ayrı dosyalama sistemiyle düzenli bir şekilde Başkanlığın
büro personelince muhafaza edilir.
Yetki
belgesi
MADDE 41 – (1)
Müfettişlere staj süreleri sonunda, işyerlerinde teftiş, inceleme,
araştırma ve soruşturma yapmaya yetkili kılındıklarını gösteren Başkan ile
Bakan tarafından imzalı ve fotoğraflı yetki belgesi verilir.
Özlük
işlemleri
MADDE 42 – (1)
Müfettişlerin maaş, harcırah, istihkak, izin, sicil ve benzeri özlük
işlemleri, Bakanlıkça yürütülür.
Müfettişlere
verilecek demirbaş
MADDE 43 – (1)
Müfettişlere teftişin yapılmasına yönelik olarak resmi mühür, taşınabilir
bilgisayar, kitap ve benzeri demirbaş malzeme Bakanlıkça verilir.
Yatma ve
iaşe imkânları
MADDE 44 – (1)
Müfettişler, imkân olan yerlerde subaylar için kanunen tanınan yemek, yatma
yeri ve benzeri her türlü kolaylıklardan genel hükümler dâhilinde bedeli
karşılığında istifade ederler.
Sakıncalı
hâlin bildirimi
MADDE 45 – (1)
Müfettişler, kendilerinin de taraf oldukları veya herhangi bir suretle
karışmış oldukları olayların incelenmesine memur edilmeleri veyahut
inceleme yapacakları personel ile kan veya kayın hısımlıkları bulunması
hâlinde, durumu öğrenir öğrenmez Başkanlığa bildirerek alacakları talimata
göre hareket ederler.
Yönerge
MADDE 46 – (1) Bu
Yönetmeliğin uygulanmasına ilişkin usul ve esaslar Bakanlık tarafından
çıkarılacak yönergeler ile belirlenir.
Yürürlükten
kaldırılan yönetmelik
MADDE 47 – (1)
26/4/1975 tarihli ve 15219 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan Millî Savunma
Bakanlığı İş, Sosyal Sigorta, İşçi Sağlığı ve İş Güvenliği Müfettişleri ve
İş Yerleri Teftiş Yönetmeliği yürürlükten kaldırılmıştır.
Yürürlük
MADDE 48 – (1) Bu
Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 49 – (1) Bu
Yönetmelik hükümlerini Millî Savunma Bakanı yürütür.
|
Harbiye, askerlik, askeriye, savunma ile ilgili tüm gelişmeler, eleştiriler, asker-siyaset ilişkisi, askeri operasyonlar, gibi ve benzeri haberler, köşe yazıları, dosyalar buradan aktarılmaya çalışılacak.