Türkiye'nin de üretimine dahil olduğu F-35 savaş uçakları üretimi tehlikeye girdi.
Maliyeti daha şimdiden planlanan miktarı yaklaşık yüzde 50 oranında
aşan projede üretim tarihi sürekli erteleniyor. İnternete sızan bir
Pentagon belgesinde “çözülemeyen 13 büyük mühendislik hatası olduğunun”
belirtilmesi “Proje çöpe atılsın” çağrılarına neden oldu
Türkiye dahil 11 ülkenin ortak olduğu ve “tarihin en pahalı savunma projesi” diye nitelenen F-35 savaş uçağının üretimi tehlikeye girdi. Türkiye’nin de 11 milyar dolar ödeme taahhütünde bulunduğu ve ABD için maliyeti şimdiden 388 milyar doları bulan proje, ortaya çıkan birçok sorun nedeniyle durma noktasına geldi.
Türkiye dahil 11 ülkenin ortak olduğu ve “tarihin en pahalı savunma projesi” diye nitelenen F-35 savaş uçağının üretimi tehlikeye girdi. Türkiye’nin de 11 milyar dolar ödeme taahhütünde bulunduğu ve ABD için maliyeti şimdiden 388 milyar doları bulan proje, ortaya çıkan birçok sorun nedeniyle durma noktasına geldi.
Tek uçak 156 milyon dolar
Proje 2003 yılında “savaştaki her amaç için farklı uçak geliştirmenin
masraflı olmasından dolayı tek bir uçağın tüm görevleri yerine getirmesi
amacıyla” ortaya atıldı. Bu proje sayesinde başta ABD olmak üzere
birçok ülke hava filolarını tamamen değiştirecekti. Başta projenin uçak
başına maliyeti 89 milyon dolar olarak hesaplanmıştı. Ancak zaman
geçtikçe maliyet arttı. Bugünkü hesaplamalara göre uçak başına maliyet
156 milyon doları bulacak. Bunun daha da artabileceği belirtiliyor.
Maliyetlerdeki bu iki kata yaklaşan artış katılımcıların bütçelerini
sarstı.
‘Proje gözden geçirilsin’
Buna bir de projede ortaya çıkan teknik sorunlar eklenince F-35 hayali
de giderek zorlaşmaya başladı. ABD Savunma Bakanlığı’nın internete sızan
iç yazışmalarına göre, projede tespit edilen ancak henüz çözülemeyen 13
büyük mühendislik hatası var. Yazışmada “yapılan inceleme sonucu
tedarik ve üretim planlarının ciddi bir şekilde yeniden gözden
geçirilmesi” tavsiye ediliyor. Projenin sözcüsü Joe DellaVedova, üretim
sürecinin biraz daha geriye atılabileceğini belirterek “Bu maliyetleri
düşürme amacı taşıyan bir hamle olacak” dedi.
Ancak bağımsız savunma bütçesi uzmanı Winslow Wheeler ortaya çıkan sorunların “ancak projenin çöpe atılmasıyla çözülebileceğini” savundu. Wheeler “Tespit edilen sorunların sayısı ve boyutları F-35 üretiminin iptal edilmesi için yeterlidir. En azından Pentagon’un bugünkü yöneticileri döneminde askıya alınabilir” diye konuştu.
Ancak bağımsız savunma bütçesi uzmanı Winslow Wheeler ortaya çıkan sorunların “ancak projenin çöpe atılmasıyla çözülebileceğini” savundu. Wheeler “Tespit edilen sorunların sayısı ve boyutları F-35 üretiminin iptal edilmesi için yeterlidir. En azından Pentagon’un bugünkü yöneticileri döneminde askıya alınabilir” diye konuştu.
Dengesiz ve yangın riski var
- Kask üzerindeki görüntüleme sistemi uygun şekilde çalışmıyor.
- Yakıt deposunun pompalama sistemi yangın tehlikesine açık.
- Entegre enerji sigortası güvenilir değil.
- Yavaşlamayı sağlayan yakalama kancası çalışmıyor.
- Uçağın saklanma ve radara yakalanmama konusunda eksikleri var.
- Kanat yapısı ve sağlamlığı istenen düzeyde değil.
- Mekanik yapısı beklenen kullanım ömrüne uygun değil.
- Sadece uçuş testlerinde tespit edilebilecek hatalar var.
- Yazılımı, geliştirilmesi belirlenen takvimin gerisinde.
- Aşırı yükleme ve denge kaybı sorunları yaşanabilir.
- Soğutma sorunları var. Pilotun bulunduğu yer ve kontrol mekanizmaları yeterince soğutulamıyor. Aşırı ısınma hasarlara yol açabilir.
- Otomatik destek sistemi düzgün çalışmıyor.
- Yıldırım koruma sistemi yetersiz ve bazı bölgeleri savunmasız bırakıyor.
En zor parça Türkiye’de yapıldı
Türkiye ’nin havacılık ve uzay merkezi konumunda olan Türk Havacılık ve
Uzay Sanayii A.Ş. (TUSAŞ), F-35 uçağının orta gövdesinde bulunan ve
uçaktaki en karmaşık yapısal bileşenler olarak tanımlanan “Air Inlet
Duct Kompozit Hava Giriş Kanalları”nın imalatını gerçekleştirdi. F-35
uçaklarının “Orta Gövde” imalatını ABD dışında dünyada tek kaynak olarak
gerçekleştiren TUSAŞ, üstün teknoloji “Fiber Serme Tezgahları”nı
kullanarak tamamını kompozit malzemeden ürettiği ilk “Air Inlet Duct
Kompozit Hava Giriş Kanalı”nı Temmuz 2010’da teslim etti.
Kim kaç uçak alacak?
- ABD: 2 bin 443
- İngiltere: 138
- İtalya: 131
- Türkiye: 100
- Avustralya: 100
- Hollanda: 85
- Kanada: 80
- Norveç: 48
- Danimarka: 48
* İsrail ve Singapur da projeye destek veriyor.