2 Haziran 2011 Perşembe

OYAK'a Bir Darbe de Danıştay'dan Geldi

Kamu İhale Kurumu'nun kararının yürütmesinin durdurulması için Danıştay'a başvuran OYAK'a ret cevabı geldi...
Kamu İhale Kurumu'nun (KİK) ihale imtiyazlarını kaldırmasının ardından zor günler yaşayan Ordu Yardımlaşma Kurumu (OYAK), Meclis ve İdare Mahkemesi'ndeki girişimlerinden sonra bir kapıdan daha eli boş döndü.
KİK'in kararının yürütmesinin durdurulması için Danıştay'a başvuran OYAK'a ret cevabı geldi. Danıştay 13. Dairesi, yürütmeyi durdurma talebini geri çevirdi. Dosya şimdi esastan görüşülecek.

Devlet İhale Kanunu'nun yerine 1 Ocak 2003'te 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu'nun yürürlüğe girmesiyle birlikte OYAK için tartışmalı süreç başladı. Kanun kapsamındaki kuruluşların mal ve hizmet alımları ile yapım işleri için mevzuata uygun ihale açması gerekiyor. Milli Savunma Bakanlığı'na bağlı tüzel kişilik olarak kurulan OYAK ise eski kanuna göre imtiyazlıydı ve özel şirket gibi davranabiliyordu. Yeni kanunla imtiyazı ortadan kalkmasına rağmen 8 yıldır İhale Kanunu'na tabi değilmiş gibi hareket ediyordu. Ancak bir ihale sebebiyle yapılan şikâyet bu durumu değiştirdi. Kamu İhale Kurumu, OYAK'ın yarıdan fazla hissesine sahip olduğu Bolu Çimento'nun ilgili kanun kapsamında bulunup bulunmadığını belirlemek için toplandı. Kurum, OYAK ve yarıdan fazla hissesine sahip olduğu tüm iştiraklerinin kanun kapsamında olduğuna hükmetti. OYAK, imtiyazlarını kaybetmemek için çeşitli yollar denedi. Önce, KİK'in kararının iptali için Ankara 7. Bölge İdare Mahkemesi'ne başvurdu. Fakat buradan istediği karar çıkmadı. Ardından Meclis'te kulis faaliyetleri başladı. Meclis'te kabul edilen 'torba yasa'ya bir madde ekleyerek, KİK mevzuatından çıkmayı hedefleyen OYAK, yine istediğini alamadı. Kurum yöneticilerinin Meclis'te kulis yaparak KİK mevzuatı dışına çıkma çabaları, geçmişte hukuksuz işlem yaptıklarının itirafı olarak değerlendirildi. Son çare olarak Danıştay'ın kapısını çaldı. Yürütmenin durdurulması için başvuruda bulundu. Fakat Danıştay 13. Dairesi '2011-990' sayılı kararla yürütmenin durdurulması isteğini reddetti. Danıştay'ın kararının ardından OYAK'ın kamu ihale mevzuatına göre hareket etmesi gerektiği bir kez daha tescillenmiş oldu. Danıştay, şimdi davayı esastan görüşecek.

Öte yandan yetkililere göre, Milli Savunma Bakanlığı veya Cumhurbaşkanlığı Devlet Denetleme Kurulu, OYAK'ın son 7 yılda yaptığı ihaleleri incelemeye alabilir. OYAK, 27 Mayıs darbecilerinin oluşturduğu Milli Birlik Komitesi tarafından 1961'de kuruldu. Kurumun yönetim ve denetimi; temsilciler kurulu, genel kurul, yönetim kurulu, denetleme kurulu ve genel müdürlük aracılığıyla gerçekleştiriliyor. Temsilciler kurulu, sayıları 50'den az, 100'den fazla olmamak üzere Milli Savunma Bakanlığı koordinasyonunda, daimi üye adedi dikkate alınarak birlik ve kuruluşlarda görevli daimi üyeler arasından, kuruluşların kumandan veya amirlerince tespit edilen temsilcilerden oluşuyor. OYAK, Kurumlar, Veraset ve İntikal, Gelir, Damga ve Gider Vergisi ödemiyor.

OYAK iştirakleri
Oyak Renault, Renault Mais, Oyak İnşaat, Oyak Teknoloji, Ataer Holding, Adana Çimento, Mardin Çimento, Bolu Çimento, Ünye Çimento, Aslan Çimento, Oyak Beton, Aslan Beton, Birçim Çimento, Tam Gıda, Oyak Kâğıt Ambalaj, İsken, Oyak Enerji, Hektaş, Tukaş, Oyak Anker Bank, Oyak Yatırım, Halk Finansal Kiralama, Omsan, Oytaş, Oyak Konut, Oyak Pazarlama, Eti Pazarlama, Oyak Savunma ve Güvenlik.