Uzun süredir Türkiye'nin gündeminde olan genel maksat helikopter ihalesi dün sonuçlandı. Alım için Amerikan Sikorsky şirketinin 'Kara Şahin'i tercih edildi. İhalede Sikorsky'nin rakibi ise İtalyan Agusta modeli idi. Agusta'nın, Sikorsky lisansıyla bu helikopteri ürettiğine dikkat çeken savunma uzmanları, "Türkiye, orijinalini tercih etti." dedi.Türk Savunma Sanayii'nin en büyük hazır alım projelerinden genel maksat helikopter ihalesi sonuçlandı. Dev ihalede Amerikan Sikorsky ve İtalyan AgustaWestland firmaları çekişiyordu. Başbakan Tayyip Erdoğan başkanlığında dün yapılan Savunma Sanayii İcra Komitesi toplantısında, 109 helikopteri kapsayan ihalenin Amerikan şirketi Sikorsky'ye verilmesi yönünde karar çıktı. Toplantının ardından açıklama yapan Milli Savunma Bakanı Vecdi Gönül, helikopterin gövde, motor, aviyonik sistemleri, görev yazılımları gibi önemli parçalarının Türk Havacılık ve Uzay Sanayii'nde (TUSAŞ) üretileceğini söyledi. Gönül, ilk aşamada 109 helikopter üretileceğini, bu sayının 600'e kadar çıkabileceğini kaydetti. İlk teslimat 4 yıl sonra. Toplam maliyet ise 3,5 milyar dolar. Helikopterler 10 ton sınıfında olacak ve 18 personel taşıyabilecek.
İcra komitesi dün Savunma Sanayii Müsteşarlığı'nda Başbakan Tayyip Erdoğan, Genelkurmay Başkanı Orgeneral Işık Koşaner ve Milli Savunma Bakanı Vecdi Gönül'ün katılımıyla gerçekleşti. Toplantıda Sikorsky'nin teklifi daha avantajlı bulundu. Türkiye'nin alacağı 109 helikopter için İtalyan AgustaWestland ve Amerikan Sikorsky yarışıyordu. İki dev firma önce 5 milyar dolar bandında direndi. Türk tarafı ise 3,5 milyar doların üzerine çıkmaya yanaşmadı. Daha önceki komite toplantısında Başbakan Erdoğan ve Genelkurmay Başkanı Koşaner 5 milyar doların ödenmesinin mümkün olmadığını ilgili taraflara net bir şekilde ifade etti. Sonunda her iki firma da Ankara'nın istediği rakama yaklaştı. Sikorsky, Türkiye'ye T-70 Blackhawk (Kara Şahin) modelini, Agusta ise TUHP 149'u önerdi. İki helikopter de istenilen asgari özellikleri karşıladı. Fakat yapılan değerlendirmelerde, Sikorsky'nin önerdiği modelin daha güçlü olduğu ve fiyat konusunda da daha makul olduğu sonucuna varıldı. Ayrıca Amerikan şirketi, helikopterin transmisyon dişlilerini de Türkiye'de üretmeyi vaat etti. Edinilen bilgiye göre, ihaleyi alan Sikosky, üretim sürecinde Türk şirketlerinin yüzde 67 oranında katkı sağlayacağı sözünü verdi. Helikopterin pervane ve motor gibi kritik parçalarının önemli bir bölümünün üretimi de TUSAŞ ana yükleniciliğinde Türkiye'de gerçekleşecek. Helikopterin en kritik bölümlerinden biri olan aviyonik sistemleri ve yazılımlarda da Aselsan etkin rol oynayacak. Türkiye ilk etapta 109 helikopter alacak fakat bu rakam 300'e kadar çıkabilecek. Türkiye'nin aldığı her bir helikopter için, Sikorsky de Türkiye'de bir helikopter üretip başka pazarlara satacak. Genel Maksat Helikopter Projesi kapsamında, öncelikle 109 helikopter tedarik edilecek. Jandarma Genel Komutanlığı'na 30, Kara Kuvvetleri Komutanlığı'na 20, Hava Kuvvetleri Komutanlığı'na 6, Genelkurmay Elektronik Sistemler Komutanlığı'na 2, Özel Kuvvetler Komutanlığı'na 11, Emniyet Genel Müdürlüğü'ne 20, Çevre ve Orman Bakanlığı'na 20 adet helikopter verilecek.