İngiltere’de
halen liselerde okutulan tarih kitaplarını inceleyen Işıklar Askeri
Hava Lisesi Komutanlığı öğrencilerinden Ali Han Yeğen ve Halil İbrahim
Bal, Birinci Dünya Savaşı ele alınırken kullanılan metodoloji ve içerik
hakkında araştırma yaptı. Tarihi öğrenirken ‘ötekinin tarihi’nin de her
zaman tartışılan bir konu olduğunu ifade eden Yeğen ve Bal, “Projedeki
asıl gaye Birinci Dünya Savaşı’nda Osmanlı Devleti’ne karşı savaşmış
İngiltere’nin tarih dersi müfredatında ve tarih ders kitaplarında yer
alan Birinci Dünya Savaşı bölümünde Osmanlı ve Türkler hakkında nasıl
bir bakış açısı olduğunu göstermek ve yapılan değerlendirmeleri ele
almaktı” dedi.
İngiltere’deki tarih kitaplarını inceleyen Işıklar Askeri Hava Lisesi Komutanlığı öğrencileri, bu ülkenin ders kitaplarında Osmanlı’nın I. Dünya Savaşı’na katılmadığını ve fesli bir Afrikalı olarak gösterildiğini belirledi.
OSMANLI BİRİNCİ DÜNYA SAVAŞINA KATILMAMIŞ
Birinci Dünya Savaşı konusunu diğer
ülkelerin nasıl ele aldığını merak ettikleri için böyle bir araştırma
yaptıklarını belirten öğrenciler, “İngiltere’de halen okutulmakta olan
tarih ders kitaplarını Türk diline çevirerek Osmanlı ve Türk imajının
nasıl değerlendirildiğini tespit etmeye çalıştık. Çizilen karikatürler
ve kullanılan resimlerde I. Dünya Savaşı’nın bir nevi Avrupa savaşı
olarak gösterildiğini gördük. Osmanlı Devleti'nin bu savaşa
katılmadığını ve arkası dönük fesli bir Afrikalı'ya benzetildiğini
ortaya çıkardık” diye konuştu.
Osmanlı Devleti'nin I. Dünya Savaşı’nın
başından beri savaşta bulunmasına rağmen İngiltere’deki tarih
kitaplarında savaşa katılmadığının gösterilmesinin şaşkınlık verici
olduğunu belirten öğrenciler, “TÜBİTAK Ortaöğretim Okulları Proje
yarışmasında finale kalan projemizi fiziki, içerik ve Osmanlı ile Türk
imajı açısından üç aşamada ele aldık. Öğrencilerin dikkatini çekmek için
kitapların renkli ve kuşe kağıda basılı olduğunu gördük. İçerik
analizine bakıldığında ise bir konuyu 8 aşamada ele alarak öğrencinin
derse çekilmesini sağladıklarını ortaya çıkardık. Bizler tarih
kitaplarına ilgiyi daha da arttırmak için kendi tarih ders
kitaplarımızdaki müfredat güncellemelerine de katkı sağlayarak yeni
projeler oluşturmayı hedefliyoruz” diye konuştu.
Işıklar Askeri Hava Lisesi Komutanlığı öğrencileri, yaptıkları bu araştırma ile TÜBİTAK bölge üçüncülüğünü elde etti.