16 Mayıs 2016 Pazartesi

Oyak’taki yönetim değişimi ne anlama geliyor?

Ordu Yardımlaşma Kurumu (OYAK) cumartesi günü sıradışı bir genel kurul gerçekleştirdi. Genel Kurul’da Yönetim Kurulu Başkanı emekli korgeneral Necati Özbahadır istifa ettiğini açıkladı.
 
 
 
 
Özbahadır’ın görev süresinin dolmasına iki yıl varken neden istifa ettiği açıklanmadı. Öte yandan Oyak’ı profesyonel bir bakış açısıyla yöneten ve grubu dünya devi haline getiren Dr. Coşkun Ulusoy da süpriz bir şekilde görevinden ayrıldığını açıkladı. Ulusoy’un yerine Oyak Genel Müdürü olarak Başbakanlık Teftiş Kurulu’ndan Süleyman Savaş Erdem’in oturmasına karar verildi.
Hükümet askere darbe yaptı

Oyak, 1961 yılında 205 Sayılı Kanun ile kuruldu. Özel hukuk hükümlerine tabi, mali ve idari bakımdan özerk, tüzel kişiliğe sahip bir  kuruluş.  Yönetim kadrolarının şekillenmesinde Genelkurmay Başkanlığı ve Milli Savunma Bakanlığı etkin. Oyak’ın 7 kişilik yönetim kurulunun 3 üyesi Genelkurmay Başkanlığı tarafında belirleniyor. Diğer 4 üye, Milli Savunma Bakanı, Sayıştay, Başbakanlık Denetim Kurulu, TOBB başkanlarından oluşan bir komite tarafından belirleniyor. Genel Müdürü ve yardımcılarını ise yönetim kurulu seçiyor.

Ekonomi Ekibi'nde yer alan habere göre; görülen o ki, son yönetim kurulunda hükümet ipleri eline almış ve askerlere karşı deyim yerindeyse ‘darbe’ yapmış. Daha önce askerlerin aldığı kararları onaylayan sivil kanat aldıkları talimat üzerine sayısal çoğunluklarını da kullanarak yönetimi ibra etmemekle tehdit etmiş. Bunun neticesinde 55 yıllık tarihinde ilk kez yönetim krizi yaşama tehdiditle karşı karşıya kalan askerler teslim olmuş ve Oyak’ın yönetimi ‘başbakanlığın’ eline geçmiş.

Süleyman Savaş Erdem kimdir?

Oyak Yönetim Kurulu Başkanlığı’na atanan Süleyman Savaş Erdem, 1996 yılında Ortadoğu Teknik Üniversitesi, Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi Bölümü’nden mezun olmuş. 1997’de yapılan Başbakanlık Müfettiş Yardımcılığı sınavında başarı göstererek kamuda çalışma hayatına başlamış. 2000’de Başbakanlık Müfettişi, 2007’de ise Başbakanlık Başmüfettişi olmuş. Son olarak Başbakanlık Teftiş Kurulu’nda başkan yardımcısı olarak görev yapıyormuş.

Kariyerinde ticari hiçbir ticari başarı olmayan Erdem, 90 şirketten oluşan ve 52 milyar lira büyüklüğe sahip Oyak Grubu’nun kaptanı oldu. 305 bin Oyak üyesinin parasının nerede ve nasıl değerlendirileceğine artık o karar verecek.

Oyak Grubu’nun yönetiminin başarısı üyeleri için önemli ama ülke için de önemli. Türkiye’de 3 sektörde (demir-çelikte, otomotivde ve çimentoda)  Oyak Grubu’nun ağırlığı hatta hakimiyeti var. Oyak Grubu sahip olduğu sanayi kuruluşları ile Türk ekonomisinde ağırlığı olan son derece büyük bir güçtür. Demir-çelik, otomotiv ve çimento alanında milyarlarca dolarlık yatırımları var. Ereğli ve İskenderun Demir Çelik Fabrikaları, Renault ve çimento fabrikalarıyla ülke ekonomisine çok ciddi katkılar sağlamaktadır.

Oyak’taki sivil darbe yaklaşan tehlikenin boyutları hakkında herkesi düşünmeye sevk etmeli…