Suriye'nin vurduğu Türk uçağındaki
pilotları arama çalışmaları 8. gününde devam ediyor. Pilotlara ait kask
ve postallar bulunmuştu. Deneyimli savaş pilotları, uçağın kokpitindeki
metalin erimiş olmasına rağmen kask ve postalların sağlam bulunmasının
pilotların atladığına işaret ettiğini söylüyor. Pilotlara göre bu tür
kaskların kafadan çıkması kolay değil, aynı şey postallar için de
geçerli.
Suriye’nin vurduğu RF-4 keşif uçağımızın pilotları
Yüzbaşı Gökhan Ertan ve Teğmen Hasan Hüseyin Aksoy’u arama çalışmaları
sürüyor. Uçağın düşmesinden bu yana 8 gün geçmiş olmasına karşın henüz
pilotlarımıza ulaşılamadı. Genelkurmay Başkanlığı, dünkü açıklamasında,
“Arama ve kurtarma çalışmaları esnasında pilotlarımıza ait bazı malzeme
ve uçağa ait bazı parçalar bulunmuştur” dedi.
2 KASK, 4 POSTAL
CHP lideri Kemal Kılıçdaroğlu, önceki gün Ahmet
Hakan’ın CNN-Türk’teki Tarafsız Bölge programında gazetecilerin
sorularını yanıtlarken Başbakan Recep Tayyip Erdoğan’ın da hazır
bulunduğu brifingde kendisine, “Pilotlarımıza ait 2 kask ve 4 postalın
bulunduğu”nun aktarıldığını söyledi.
Kılıçdaroğlu, kendilerine, bulunan postallardan
birinin fotoğrafının da gösterildiğini belirtti. Ayrıca pilotların
oturduğu bölüme (kokpit) ait bir parçadan, yüksek ısı nedeniyle bu
bölümün eridiği sonucuna varıldığının da ifade edildiğini kaydetti.
Gazeteciler Kılıçdaroğlu’na, fotoğrafını gördüğü
postalın sağlam olup olmadığını sordu. Kılıçdaroğlu, “Gayet sağlam,
bütün bir postaldı” karşılığını verdi.
“Kokpitin metalini eritecek kadar yüksek bir ısı,
nasıl olup da pilotların kasklarına ve postallarına zarar vermemiş”
sorusunu ise “Orasını bilemiyorum” diye yanıtladı.
'PARAŞÜTLE AŞAĞI İNERKEN POSTALLARI VE KASKI ATARSINIZ'
Hürriyet’ten Uğur Ergan'a konuşan Askeri havacılık
uzmanı emekli hava korgeneral Erdoğan Karakuş, uçağın pilotlarından
birisine ait olduğu belirlenen kaskın denizde bulunduğunun açıklanmasını
önemli buldu. Karakuş, havacılıkta verilen “Kurtulma ve kaçma
eğitimi”yle ilgili şunları anlattı: “Askeri havacılıkta kural şudur:
Uçak düşerken koltuğu fırlatarak kurtulmuşsanız, paraşütle aşağıya
inerken, postalları ve kaskı kademeli atarsınız. Çünkü postal ve kaskla
hem rüzgarın esiş yönünü, ki bu paraşütle iniş için çok önemlidir, hem
de bulunduğunuz yüksekliği tahmini göz hesabıyla ölçmeniz açısından
önemlidir. Koltuk sizi fırlattığında, RF 4’lerde vücut ağırlığının
yaklaşık 25 kat ağırlığını üzerinize yersiniz. Bu belinizde ciddi bir
zedelenmeye, hatta bel kırılmasına bile yol açabilir. En son bir postalı
bırakarak deniz seviyesinden 3-4 metre yükseklikte olduğunuzu
anladığınızda, paraşütün iplerini salıp denize iniş yaparsınız. Denize
indikten sonra üzerinizde ağırlık yapan şeylerin kalmaması lazım. Bu
nedenle postal ve kask atılarak ölçüm yapılması istenir.”
PİLOTLARIMIZIN ATLADIĞINI GÖSTEREN İŞARET
Kokpitteki metalin erimiş olmasına karşın 2 kask ve 4 postalın bulunması neyin işaretidir?
Milliyet Gazetesi yazarı Fikret Bila, görüştüğü deneyimli savaş uçağı pilotlarına bu soruyu sordu ve şu karşılığı aldı:
“Bu, pilotlarımızın atladığını gösteren en önemli
işarettir. Çünkü bize, arama-kurtarma eğitimi sırasında atladığımızda
önce kaskımızı ve botlarımızı çıkarmamız öğretilir. Eğer 2 kask ve 4
postal sağlam bulunduysa bu atlama işareti olarak yorumlanabilir.”
KASK KAFADAN KOLAY ÇIKMAZ
“Patlamanın etkisiyle kask ve postallar fırlayıp çıkmış olamaz mı?” sorusuna deneyimli pilotlar şu yantıı verdi:
“Bu kaskların, kafadan kolay kolay çıkması mümkün
değildir. Her pilotun kaskı kafasına göre özel yapılmıştır. Ölçü alınır.
Aradaki boşluklar dahi köpükle doldurulur ki, kask kafada oynamasın.
Çene altında da güçlü bir kilitle kilitlenir. Pilot, bu kilidi açarak
kaskını kendisi çıkarmadığı sürece kafasından fırlaması mümkün değildir,
diyebiliriz. Allah korusun, ancak patlamayla kafanın kopması gibi bir
facia söz konusu değilse kask fırlayıp çıkmaz ki, böyle bir durumda da
bulunan kaskta, baş bölgesine ait parçalar, deri ve doku parçalarının
bulunmuş olması gerekir.
Aynı şey postallar için de geçerlidir. Pilotların
giydiği postallar, özel bir bot türüdür. Onların da kilidi vardır.
Çıkmaları değil çıkarılmaları kolaydır. Pilot, kilidi açıp
fermuarlarından kolayca çıkarabilir ama kendiliğinden çıkması çok
zordur, ola ki patlamayla ayaktan veya bacaktan kopma meydana gelmiş
olsun. Bu durumda da botların içinde yine parçalar, deri, doku olması
gerekir. Kasklar da postallar da ağırdır. Bir kask, yaklaşık 1 kilo 200
gram, her bir postal da yaklaşık 1 kilo ağırlığındadır. Pilotla
gömülmeleri halinde de ayrılıp, yukarı çıkmaları kolay değildir.”