11 Temmuz 2012 Çarşamba

HÜRKUŞ FARNBOROUGH HAVACILIK FUARI'NDA TANITILDI

Türk mühendisler tarafından üretilen eğitim uçağı Hürkuş'un, ilk uluslararası tanıtımı yapıldı.

Türk mühendisler tarafından üretilen eğitim uçağı Hürkuş'un, ilk uluslararası tanıtımı İngiltere’nin Farnborough kentinde düzenlenen havacılık fuarında yapıldı.

Türk Havacılık ve Uzay Sanayii AŞ (TAİ) tesislerinde tamamı Türk mühendisler ve teknisyenler tarafından üretilen Hürkuş, uluslararası pazara sunulan ilk yerli eğitim uçağı olarak da tarihe geçti. İngiltere’nin Farnborough kentinde 9 Temmuz’da başlayan havacılık fuarına katılan TAI, çok sayıda davetlinin katıldığı toplantıda, yabancı pazara Hürkuş’un ilk uluslararası sunumunu gerçekleştirdi. Tanıtım toplantısına Sivil Savunma Müşteşarlığı Proje uzmanı Yakup Taşdelen, TAI Genel Müdürü Muharrem Dörtkaşlı, TAI’nin uçaklardan sorumlu genel müdür yardımcısı Özcan Ertem, Hürkuş’u tasarlayan baş mühendis Aylin Ararat ve aynı kuruluştan Onur Demir konuşmacı olarak katıldı.

TAI Genel Müdürü Muharrem Dörtkaşlı, Hürkuş’un ilk ortaya çıkış hikayesini anlatırken uçak mühendisi Özcan Ertem, 27 Haziran 2012’de ilk olarak hangardan çıkarılarak kamoyuna sunulan Hürkuş’un uluslararası pazara sunulan ilk Türk başlangıç ve eğitim uçağı olduğunu vurguladı.

Türkiye’nin sivil savunma sanayisi hakkında bilgi veren Sivil Savunma Müsteşarlığı’ndan Yakup Taşdelen de 6 yıllık bir çalışmanın ürünü olarak Hürkuş’u uluslararası pazara sunmanın gururunu yaşadıklarını ifade ederek uçuş sertikasını da 2014 yılında almayı umut ettiklerini kaydetti. Tanıtım toplantısında Hürkuş’un yapım aşaması ve bitimine kadar hazırlanan süreç sinevizyon eşliğinde gösterildi.

TAI'nin uçaklardan sorumlu genel müdür yardımcısı Özcan Ertem DHA muhabirine yaptığı açıklamada, 6 yıl önce başladıkları projelerini 27 Haziran’daki törenle kutladıklarını şimdi de Farnborough Havacılık Fuarı'nda Hürkuş’un uluslararası boyutta tanıtımını yaptıklarını söyledi.

Ertem, eğitim uçağının bugünden itibaren önümüzdeki Nisan ayına kadar test edileceğini ve ilk uçuşunu gerçekleştireceğini vurgulayarak, şöyle dedi:

"1600 beygirlik gücüyle eğitim uçakları kategorisinde üst sıralarda olacağını düşündüğümüz Hürkuş’un uluslararası pazarda da ciddi bir yer tutacağını düşünüyoruz. Rakiplerimizden geride olmanın ve sonra gelmenin avantajını yaşıyoruz. Onların eksiklerini az çok tanıyoruz. Bu uçağımızda bu eksikleri tamamlamamaya çalıştık. Hürkuş’un uluslararası pazarda ciddi bir yer tutacağını umuyoruz."

Türk mühendislerin ürettiği özgün eğitim uçağı niteliklerine sahip olan Hürkuş’u tasarlayan ekibin başındaki uçak mühendisi Aylin Ararat benzer bir projede yer alan dünyadaki ikinci kadın mühendis. Türkiye'nin, gelişmiş bir hava aracının tüm unsurlarıyla birlikte hazırlanan ilk projesi Hürkuş'un tasarımında 50 mühendis, seri üretim safhasında ise 50 mühendis ve 350 teknisyen çalıştı. 150 milyon dolara mal olan projenin tasarım ve testlerinin 4-5 ay içinde tamamlanması bekleniyor.

Türk mühendislerin tasarladığı eğitim uçağı olan Hürkuş adını Vecihi Hürkuş’tan alıyor. 1969 yılında hayatını kaybeden Vecihi Hürkuş, 1925 yılında ilk Türk uçağının mühendisi ve pilotu.