18 Haziran 2013 Salı

İşte Suriyelilerin istediği uçuşa yasak bölge haritası

Obama ve Putin Kuzey İrlanda’da baş başa verip Suriye’nin geleceğini konuşurken, Suriyeli muhalifler de Washington’da Yönetim’e uçuşa yasak bölge haritası öneriyordu. İşte o harita. Üzerine biraz konuşacağız. Ve Washington’ın yavaş yavaş nasıl Esad’lı planlara itirazını yumuşatma sürecine girdiğine bakacağız.

“Neden Obama ve Putin başbaşa görüşüyorlar. Başkan neden Putin’i Suriye konusunda ikna etmek için müttefiklerinden yardım istemiyor” dedim.
Tatmin edici bir yanıt veremedi karşımdaki Amerikan Dışişleri yetkilisi.
Şundan sormuştum halbuki.

Beyaz Saray Suriye’de Esad Rejimi’nin muhaliflere karşı kimyasal silah kullandığını açıkladı ya.
Rusya da bunu Irak Savaşı öncesi Irak’ta kitle imha silahı bulunduğu iddiasına benzetti ya.
Ben de dedim ki, “Irak analojisi tam olarak uymuyor. Çünkü o zaman siz yalnızdınız. Ama bu sefer yanınızda Fransa var. Türkiye var. Niye Putin’i tek başınıza iknaya çalışıyorsunuz. Niye beraber anlatmıyorsunuz?”

Tık yok.
Niye biliyor musunuz?
Çünkü ABD’nin Rusya’yı Suriye için ikna etme gibi bir derdi tam olarak yok da ondan.
Çünkü Türk Hükümeti halen anlamadığı ya da mecburen öyle görüntü verdiği halde bu iş Obama’nın radarının ortasında değil de ondan.

Aralarında konuşacaklar.
Putin “İkna olmadım” diyecek.
Sonra kimyasal silah kullanıldı mı kullanılmadı mı diye yine Birleşmiş Milletler’in devreye girmesi istenecek.
O soruşturma yine uzayacak.
Bu arada Ağustos ayında İran’da yeni Cumhurbaşkanı Ruhani’nin görevi devralması beklenecek.
Nükleer müzakere pazarlığı kızışacak.
Bundan yaralanan Hizbullah Suriye’de rejimi biraz daha sağlamlaştıracak.
Öyle gidecek.

Geçen hafta Wall Street Journal bir anket yaptı. Amerikalıların Suriyelilere silah yardımı yapmasına kamuoyu desteği sadece yüzde 11.
Bu hafta da Gallup’un bir araştırması çıktı.
Bırakın silahı herhangi bir askeri malzeme yardımına onay verenler bile sadece yüzde 37.
Tamam, Obama topal ördek.
Bir daha seçilme derdi yok ama hangi politikacı zaten epey riskli bir işte kendi kamuoyunun bu kadar dikine gider.
İşte Washington merkezli Suriye Acil Görev Gücü’nün hazırladığı uçuşa yasak bölge önerisi içeren haritayı da ben öyle görüyorum.
Olmayacak, muhtemelen destek görmeyecek bir Suriye projesi.