TARIH : 15 Şubat 2013
SAAT : 14:17
NO :
BA - 08 / 13
1. Son günlerde yazılı ve görsel medya organlarında
Gnkur.Bşk.lığı Özel Kuvvetler Komutanlığı ile ilgili çıkan haberler
üzerine kamuoyunun bilgilendirilmesine ihtiyaç duyulmuştur.
2. Hukukun üstünlüğü ve adil yargılanma ilkelerine saygının
gereği olarak, devam eden soruşturma ve kovuşturma konularıyla ilgili
mecbur kalınmadıkça açıklama yapılmamasına özen gösterilmektedir.
3. Ancak, "Özel Kuvvetler Komutanlığı bünyesindeki bazı
unsurların illegal faaliyetlerde bulunduğu" şeklindeki iddialardan yola
çıkılarak, TSK personelini ilgilendiren ve devam eden soruşturma ve
kovuşturmaları etkileme sonucu doğurabilecek nitelikteki yayınların
kurumsal olarak TSK'ni de etkileyecek boyutlara dönüştüğü
değerlendirilmektedir.
4. Gündeme getirilen iddiaların kaynağı, 2007 yılında
dönemin MİT Müsteşarı tarafından Devletin ilgili makamlarına elden
sunulan isimsiz ve imzasız ihbar mektuplarıdır. Bu mektuplarda yer alan
iddialar 2007 yılında incelenmiş, ancak herhangi bir işleme gerek
görülmemiştir.
5. TBMM Darbeleri ve Muhtıraları Araştırma Komisyonu'nun
çalışması sırasında araştırma konusu ile ilgili bilgi ve belgeler MİT
Müsteşarlığından talep edilmiş ve 2007 yılındaki ihbar mektupları bir
dosya halinde komisyona sunulmuştur.
6. TBMM Darbeleri ve Muhtıraları Araştırma Komisyonu'nun
raporunu hazırlayıp TBMM Başkanlığına sunması sonrasında MİT tarafından
gönderilen söz konusu belgelerin işleme alınmadığı öğrenilmiştir.
7. İddiaların, yetkisiz ve usulsüz olarak, bir şekilde,
basına sızdırıldığı bazı basın yayın organlarında yapılan yayınlardan
anlaşılmıştır.
8. Özel Kuvvetler Komutanlığı; gizli ve illegal bir
yapılanma olmadığı gibi, faaliyetleri de illegal değildir. Geçmişe
yönelik soruşturma ve dava konusu olmuş birtakım iddialarla Özel
Kuvvetler Komutanlığının suç örgütü gibi gösterilmesi, en başta gece
gündüz demeden, hayatının önemli bir kısmında ailesinden ayrı ve zor
koşullarda görev yapan ve bazıları şehit veya gazi olan personelimize
yapılmış bir haksızlıktır.
9. Özel Kuvvetler Komutanlığı; 1952 yılında Başbakanlık
Milli Savunma Yüksek Kurulu'nda dönemin Başbakanı ve 10 Bakanı ile
Genelkurmay Başkanının aldığı karar ile "Hususi ve Yardımcı Muharip
Birlikleri" adıyla kurulmuş, 1970 yılında "Özel Harp Dairesi" adını
almış ve 1992 yılından itibaren "Özel Kuvvetler Komutanlığı" adını
kullanmaya başlamıştır.
10. Özel Kuvvetler Komutanlığının vazifesi; kara, deniz ve
hava kuvvetlerinin harekatını kolaylaştırmak, personel seferberliği
sistemi içinde ülkemizin işgaline karşı gerekli planlamaları yapmak ve
seferde emirle icra etmek ve teröristle mücadelede verilen görevleri
yapmaktır.
11. Bu kapsamda; Özel Kuvvetler Komutanlığının kuruluşunda
bulunan Seferberlik Tetkik Daire Başkanlığı; milî savunma personel
seferberlik sistemi içinde personel seferberliğini planlayan ve seferde
emirle icra eden legal bir kuruluştur. Muharebe Arama Kurtarma (MAK)
Alay Komutanlığı ise; muharebe sahasında düşen uçakların pilotları ile
düşman gerisinde kalmış TSK personelini aramak ve kurtarmakla
görevlidir. Ayrıca MAK Alay K.lığı, barış şartlarında teröristle
mücadelede ağırlıklı olarak operasyonel görev alan birliklerimizden
birisidir.
12. Özel Kuvvetler Komutanlığında bulunan timler; subay,
astsubay ve uzman erbaşlardan oluşmaktadır. Söz konusu personel
gönüllülük esasına göre seçilmekte, komando, özel kuvvetler, kurbağa
adam, paraşüt, şiddetli soğuklarda muharebe gibi konularda yaklaşık 3
yıllık zorlu bir eğitim ve kurs sürecinden geçirilmektedir.
13. Günümüzün modern ordularında savunma harcamalarındaki
kısıtlamalara rağmen, özel kuvvet birlikleri nitelik ve nicelik olarak
geliştirilmekte ve sayıları artırılmaktadır. Nitekim özel kuvvet
timleri, usulüne uygun olarak yürürlüğe konulan uluslararası anlaşmalar
kapsamında dost ve müttefik ülke özel kuvvet timleriyle yapılan eğitim
ve tatbikatlarda yer almaktadır. Ayrıca yaygın iddiaların aksine, NATO
ülkeleri başta olmak üzere, bir çok modern ülke muhtemel bir işgale
karşı özel kuvvet teşkilatlarının kurulması ve yönetilmesine yönelik
sistemin varlığını devam ettirmektedir.
14. Bu kapsamda, özel kuvvetler, göreceli düşük maliyet,
çok yönlülük, süratli intikal, lojistik açıdan kolay desteklenebilirlik
ve yüksek etkinlik özellikleri sayesinde, günümüzün ve geleceğin
muharebelerinde kullanılacak en önemli unsurlardan biri olmaya devam
edecektir.
15. Uzun yıllar boyunca maddi ve manevi büyük gayret ve
emeklerle bu seviyeye getirilen ve ülke savunması için zaruri olan bir
kurum, maksatlı olduğu değerlendirilen yazı ve yorumlarla zan altında
bırakılmaktadır. Bu durumun, Özel Kuvvetler Komutanlığının yasal görev
ve fonksiyonlarını yerine getirmesine olumsuz etki yapacağı ve ülke
savunmasında zafiyet yaratabileceği düşünülmektedir.
16. Sonuç olarak; TSK'nin stratejik bir unsuru olan Özel
Kuvvetler Komutanlığı gizli ve illegal bir yapılanma olmadığı gibi,
faaliyetleri de illegal değildir. Halen Türk Silahlı Kuvvetlerinin bütün
unsurları gibi ilgili mevzuat çerçevesinde ve emir komuta disiplini
içinde görevine üstün bir azim ve gayretle devam etmektedir.
Kamuoyuna saygıyla duyurulur.