Türk insanının göğsünü kabartan bir mühendis Serkan Köse. Dünyada hem helikopter hem de uçak özelliklerine sahip insansız hava aracının mucidi. Dikey ve yatay özellikli insansız hava aracına dünyanın en uzun kanatlı kuşu olan Albatross ismini veren Serkan Köse, bu muhteşem buluşu Uluslararası Savunma Sanayi Fuarı'nda (IDEF) sergilemeye başladı.
17 yaşında geçirdiği bir trafik kazasıyla yürüme yetisini
kaybeden Köse, daha Bilkent Üniversitesi Bilgisayar Mühendisliği
bölümünde öğrenciyken, 2002 yılında SE Savunma Şirketini kurar. İlk
olarak savunma sanayi ve havacılık alanında yazılım, tasarım, donanım
tedariki ve sistem entegrasyonu yapan Köse, Ankara'da 3 yıl üst üste en fazla bilişim ihracatı yapan firmalar sıralamasında yerini alır.
KANAT AÇIKLIĞI 2.7 METRE
2009 yılından bu güne savunma sanayi alanında çalışmalar yapan Köse, önce insansız hava araçlarını kumanda etmek amacıyla otopilot yazılımı ile işe başlar. Ankara'da açılan bir IDEF fuarında gördüğü insansız hava aracını yapmayı kafasına koyan Köse, iki yıllık bir çalışmanın ardından dünyada ilk kez hem yerden dik kalkabilen hem de düz ucan insansız hava aracına imza atar. Bu yıl 11'incisi İstanbul'da gerçekleştirilen IDEF'te, 2 metre 70 cm kanat açıklığına sahip, dikey ve yatay özellikli mini insansız hava aracını görücüye çıkaran Köse, dünyanın en uzun kanatlı kuşuna benzettiği aracına Albatross ismini verir.
NE PİST NE FIRLATICI!
Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı ile KOSGEB'den otopilot yazılımını kullanabilecek hava aracını yapmak için destek aldıklarını anlatan Köse, "Yaklaşık iki yıllık bir çalışma ile gövde tasarımından elektronik bileşenine ve kompozit gövde üretimine kadar tamamen kendi firmamızda yaptığımız uçağı ürettik. Hem helikopter hem uçak özelliklerine sahip. Fuarda sergilediğimiz bu araç, bir prototip değil, uçağın kendisi. Dünyadaki benzerlerinden farkı ise; insansız oluşu. Uçak olduğu yerden kalkabildiği için piste veya fırlatıcıya ihtiyaç duymuyor. Düz uçuşa geçince de normal uçaklar kadar uzun uçuş menziline sahip. Otopilot sayesinde sadece koordinatları girip hiç bir pilotaj ihtiyacı duymadan görevini yapıp geliyor" diyor.
Hava aracının öncelikli kullanım alanının sınır güvenliği ve konvoy takibi olduğunu belirten Köse, orman yangınlarının gözetlenmesi, afet sonrası bölgelerdeki durumun tespiti gibi alanlarda da bu aracın kullanılabileceğini vurguluyor. Aracın canlı video ve fotoğraf gönderebildiğini kaydeden Köse, seri üretim için tesis gerektiğini söylüyor. Köse, "Biz bu aracı tek tek üretmeyi başardık. Ancak seri üretim için bir tesise ihtiyacımız var. Bunu yatırım desteğiyle kendimiz de yapabiliriz ya da bir yatırımcıyla ortak da olabiliriz" diyor. Köse, yurtdışından bu araca çok sayıda talep geldiğini ancak kendilerinin öncelikle Türk Silahlı Kuvvetleri için üretmek istediklerini vurguladı.
KANAT AÇIKLIĞI 2.7 METRE
2009 yılından bu güne savunma sanayi alanında çalışmalar yapan Köse, önce insansız hava araçlarını kumanda etmek amacıyla otopilot yazılımı ile işe başlar. Ankara'da açılan bir IDEF fuarında gördüğü insansız hava aracını yapmayı kafasına koyan Köse, iki yıllık bir çalışmanın ardından dünyada ilk kez hem yerden dik kalkabilen hem de düz ucan insansız hava aracına imza atar. Bu yıl 11'incisi İstanbul'da gerçekleştirilen IDEF'te, 2 metre 70 cm kanat açıklığına sahip, dikey ve yatay özellikli mini insansız hava aracını görücüye çıkaran Köse, dünyanın en uzun kanatlı kuşuna benzettiği aracına Albatross ismini verir.
NE PİST NE FIRLATICI!
Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı ile KOSGEB'den otopilot yazılımını kullanabilecek hava aracını yapmak için destek aldıklarını anlatan Köse, "Yaklaşık iki yıllık bir çalışma ile gövde tasarımından elektronik bileşenine ve kompozit gövde üretimine kadar tamamen kendi firmamızda yaptığımız uçağı ürettik. Hem helikopter hem uçak özelliklerine sahip. Fuarda sergilediğimiz bu araç, bir prototip değil, uçağın kendisi. Dünyadaki benzerlerinden farkı ise; insansız oluşu. Uçak olduğu yerden kalkabildiği için piste veya fırlatıcıya ihtiyaç duymuyor. Düz uçuşa geçince de normal uçaklar kadar uzun uçuş menziline sahip. Otopilot sayesinde sadece koordinatları girip hiç bir pilotaj ihtiyacı duymadan görevini yapıp geliyor" diyor.
Hava aracının öncelikli kullanım alanının sınır güvenliği ve konvoy takibi olduğunu belirten Köse, orman yangınlarının gözetlenmesi, afet sonrası bölgelerdeki durumun tespiti gibi alanlarda da bu aracın kullanılabileceğini vurguluyor. Aracın canlı video ve fotoğraf gönderebildiğini kaydeden Köse, seri üretim için tesis gerektiğini söylüyor. Köse, "Biz bu aracı tek tek üretmeyi başardık. Ancak seri üretim için bir tesise ihtiyacımız var. Bunu yatırım desteğiyle kendimiz de yapabiliriz ya da bir yatırımcıyla ortak da olabiliriz" diyor. Köse, yurtdışından bu araca çok sayıda talep geldiğini ancak kendilerinin öncelikle Türk Silahlı Kuvvetleri için üretmek istediklerini vurguladı.
İŞTE GENÇ TÜRK MÜHENDİSİNİN ÜRETTİĞİ ALBATROSS
|