İki yıllık gecikmenin ardından ANKA İnsansız Hava Aracı Sistemi’nde
seri üretime geçiş aşamasına bir sürprizle gelindi. Araç uydudan kontrol
edilecek, kumanda menzili de 1.000 km’ye kadar çıkacak.
Türk
Havacılık ve Uzay Sanayii AŞ (TUSAŞ) tarafından geliştirilen ve
2011'den bu yana uçuş testlerine devam edilen ANKA İnsansız Hava Aracı
Sistemi (İHA), seri üretime hazır hale geldi. En az 2 yıllık gecikme
yaşanan projede son anda sürpriz bir karar alındı. İlk Türk İHA'sı
uydudan kontrol edilecek. Bunun için de mevcut ANKA'ya SATCOM adı
verilen uydu kontrol sistemi yerleştirilecek. TUSAŞ ve Savunma Sanayii
Müsteşarlığı (SSM) arasında imzalanacak seri üretim anlaşmasının
ardından, 10 adet ANKA'nın 2 yıl içinde Hava Kuvvetleri Komutanlığı'na
teslim edilmesi öngörülüyor.
ANKA'nın uydudan kontrolüyle birlikte kumanda menzilinin de 1.000 km'ye kadar çıkacağı dile getiriliyor. Zaman'a konuşan Savunma kaynakları, “Şu ana kadar ANKA hangi şehirde uçurulacaksa yer kontrol istasyonunun da en azından o bölgeye yakın bir yere kurulması gerekiyordu. Fakat uydu sistemiyle birlikte, Batman'da keşif ve gözetleme görevi icra edecek uçağa, Ankara'daki Hava Kuvvetleri Komutanlığı Harekât Merkezi'nden komuta edilecek. Uçağın şekli ve görüntüsü de bir parça değişecek.” ifadelerini kullandı.
Büyük oranda karbon kompozit malzemeden yapılan uçağın gövde ve kanatlarıyla radar görünürlüğünün düşük olması, gece/gündüz her türlü hava şartlarında keşif, gözetleme ve hedef tespiti yeteneklerine, jet yakıtı kullanan 155 beygirlik dizel motora ve uçuş süresi boyunca çalışabilen buz önleme sistemine sahip olması, ANKA'nın ayırt edici özellikleri arasında yer alıyor. TUSAŞ yetkilileri, 2013 yılında en az iki bölge ülkesi ile satış ve ihracat sözleşmesi imzalanmasının hedeflendiğini dile getiriyor. Zaman daha önce, kritik sistemleri yerli olarak sunulan ANKA'nın uçuş kontrol bilgisayarının İsrail'den alındığını ortaya çıkarmıştı. Savunma bürokratları, bu sorunun aşılacağını ve söz konusu bilgisayarın Türkiye'de üretileceğini belirtiyor.
ANKA'nın uydudan kontrolüyle birlikte kumanda menzilinin de 1.000 km'ye kadar çıkacağı dile getiriliyor. Zaman'a konuşan Savunma kaynakları, “Şu ana kadar ANKA hangi şehirde uçurulacaksa yer kontrol istasyonunun da en azından o bölgeye yakın bir yere kurulması gerekiyordu. Fakat uydu sistemiyle birlikte, Batman'da keşif ve gözetleme görevi icra edecek uçağa, Ankara'daki Hava Kuvvetleri Komutanlığı Harekât Merkezi'nden komuta edilecek. Uçağın şekli ve görüntüsü de bir parça değişecek.” ifadelerini kullandı.
Büyük oranda karbon kompozit malzemeden yapılan uçağın gövde ve kanatlarıyla radar görünürlüğünün düşük olması, gece/gündüz her türlü hava şartlarında keşif, gözetleme ve hedef tespiti yeteneklerine, jet yakıtı kullanan 155 beygirlik dizel motora ve uçuş süresi boyunca çalışabilen buz önleme sistemine sahip olması, ANKA'nın ayırt edici özellikleri arasında yer alıyor. TUSAŞ yetkilileri, 2013 yılında en az iki bölge ülkesi ile satış ve ihracat sözleşmesi imzalanmasının hedeflendiğini dile getiriyor. Zaman daha önce, kritik sistemleri yerli olarak sunulan ANKA'nın uçuş kontrol bilgisayarının İsrail'den alındığını ortaya çıkarmıştı. Savunma bürokratları, bu sorunun aşılacağını ve söz konusu bilgisayarın Türkiye'de üretileceğini belirtiyor.