Harbiye, askerlik, askeriye, savunma ile ilgili tüm gelişmeler, eleştiriler, asker-siyaset ilişkisi, askeri operasyonlar, gibi ve benzeri haberler, köşe yazıları, dosyalar buradan aktarılmaya çalışılacak.
4 Şubat 2014 Salı
Milli silahlarımız
SOM - MİLLİ SEYİR FÜZESİ
Pil bataryasına kadar tamamını TÜBİTAK tarafından geliştirilen SOM füzesinin menzili 200 kilometreye ulaşıyor.
Uçaktan, karadan ve denizden atış imkânına sahip olan SOM füzesi hedefi, GPS ile uydudan ve yer haritası ile buluyor.
Testleri tamamlarak seri üretime geçen füzeler Türk Silahlı Kuvvetleri'nin envanterine girdi.
SOM füzesinin menzilinin 500 kilometreye çıkarılması için de çalışmalar devam ediyor.
ROKETSAN UMTAS - TANKSAVAR FÜZE SİSTEMİ
UMTAS öncelikli olarak taarruz helikopterlerinden kullanım için geliştirilen bir tanksavar füze sistemidir. Üzerinde barındırdığı yüksek teknoloji ile modern savaş alanındaki tüm zırhlı tehditlere karşı etkilidir.
Taktik Özellikler :
-Gündüz-gece ve tüm hava koşullarında görev yapabilme özelliği
-At-Unut ve At-Güncelle kullanım modları
-Hedef güncelleme yeteneğinin sunduğu esneklik ile;
Sutre arkasından atış
Sutre arkasından gizlenmiş hedeflere atış
Hassas vuruş noktası ayarlayabilme
Vuruş etkinliği değerlendirme imkanı
-Sabit ve hareketli hedeflere karşı kullanım
-Geniş açısal fırlatma zarfı ile platform doğrultusu dışındaki hedeflere etkinlik
-Sıvı yakıt yangını ve kurşun çarpmasına duyarsız mühimmat özelliği
UMTAS helikopter platformlarının yanısıra diğer hava,kara ve deniz platformlarından kullanıma uygun özellikte bir sistemdir.
Sistem Özellikleri:
Füze
Menzil: 500 m - 8000 m
Çap: 160 mm
Boy: 1800 mm
Ağırlık: 37.5 kg
Görüntüleyici kızılötesi (IIR) arayıcı veri bağı
Reaktif korumalı zırhlara etkili duyarsız tandem harp başlığı
Lançer
Füze Adedi: 4
Ağırlık: 60 kg
MIL-STD-1760 standart arayüzü
Geliştirme dönemi çalışmaları kapsamında uçuş testlerine devam ediliyor. Milli ATAK helikopteri T129'un Umtas ile ilk testleri başarılı olmuş ve 3750 metreden hedef vurulmuştur.
Projede testlerin ardından seri üretim aşamasına geçilecektir.
T129 ATAK HELİKOPTERİ
Türk Silahlı Kuvvetleri’nin Taarruz ve Taktik Keşif Helikopteri ihtiyacının karşılanması için 50 adet helikopterin tedarikine yönelik olarak 7 Eylül 2007’de imzalanan sözleşmenin ardından, ilave dokuz adet Helikopterin 15 ay erken teslimatını hedefleyen tedarik sözleşmesi de 8 Kasım 2010 tarihinde imzalanmıştır.
AgustaWestland tasarımı A129 gövdesinin, Türk Silahlı Kuvvetleri’nin ihtiyaçlarına uygun şekilde; motor, aktarma organları ve kuyruk pallerinin değiştirilmesine ilave olarak milli aviyonik ve silah sistemleri ile teçhiz edilmesi sonucu ortaya çıkan T129, halen dünyada kendi sınıfındaki en etkin taarruz helikopteri olma ünvanını elinde tutmaktadır.
Ağır silah yükü ile zorlayıcı “sıcak hava-yüksek irtifa” görevleri için optimize edilmiş olan T129’un, iki tipi mevcuttur. Yakın hava desteği görevleri için 76 adete kadar 70 mm güdümlü/güdümsüz roketler ve 500 adet mühimmat kapasiteli 20 mm top ile donatılmış T129A ve çok amaçlı görevlere uygun olarak en modern elektronik harp gereçleri entegre edilmiş olan ve aynı anda 8 adet UMTAS, 12 adet CIRIT, 2 adet STINGER ve 500 adet top mermisi ile görev yapabilen T129B.
TUSAŞ tesislerinde üretimi tamamlanan ilk T129 A prototipi ilk uçuşunu 17 Ağustos 2011’de gerçekleştirmiştir. İtalya’da üç adet ve Türkiye’de iki adet prototip ile devam eden test ve kalifikasyon faaliyetleri kapsamında kalifikasyon tamamlanana kadar toplam 750 saate yakın uçuş gerçekleştirilmesi planlamıştır.
İlk T129A helikopterinin Nisan 2012 içinde kabullerinin tamamlanarak, Kara Kuvvetleri Komutanlığı pilotlarına verilecek eğitimlerin ardından 2012 yılının 3. çeyreğinde teslimatının gerçekleştirilmesi amacı ile çalışmalar devam etmektedir. T129B teslimatlarına ise 2013 yılının ikinci yarısında başlanacaktır.
ATAK Pilotlarının harbe hazır hale gelmesi için hayati önem taşıyan Entegre Eğitim Sistemi Projesi de TUSAŞ Ana Yükleniciliğinde gerçekleştirilecek. Böylelikle, T129 Helikopterlerinin envantere girmesiyle beraber, pilot eğitimleri daha maliyet etkin şekilde verilebilecek.
TUSAŞ’ın Ana Yüklenici olarak belirlenmesi, ATAK Programı’nda yalnızca TUSAŞ’ın oluşturduğu bazı kritik bilgilerin doğrudan simülatörlerde kullanılmasını mümkün kılıyor. Bu durum kritik bilgilerin gizliliğinin korunması açısından önemli bir avantaj sağlıyor.
Geçmişteki simülatörler için bu tür bilgiler, ya yurt dışındaki tasarımcı firmalardan yüksek bedeller karşılığında temin ediliyor, veya yine yabancı firmaların yardımı ile sınırlı doğrulukta oluşturulabiliyor ve bir daha güncellenemiyordu.
BORA-12 (JNG-90) Keskin Nişancı Tüfeği, Jandarma Genel Komutanlığı ve MKE'nin ortaklığıyla geliştirilmiş yüzde 100 Türk yapımı bir keskin nişancı silahıdır.
MKE'nin Kırıkkale tesislerinde tasarımı ve üretimi gerçekleşen Bora-12 7,62mm çapında 1200 metre etki mesafesine sahip bir keskin nişancı tüfeğidir.
Uluslararası keskin nişancı tüfeği yarışmasında gündüz ve gece atışlarında tam başarı sağlayarak rakiplerini açık ara farkla geride bırakmıştır.
Tüfeğin özellikleri arasında, diğer keskin nişancı tüfeklerinde olmayan dipçik boy mesafe ayarı, kaynak (elmacık kemiği - tüfek temas noktası) bölgesi yükseklik ayarı, tetik ve kabza arası mesafe ayarı özelliklerine sahiptir.
T-155 FIRTINA OBÜSÜ
Türkiye'nin kendi ürettiği ilk topçu sistemi olan T-155 Fırtına obüsü, F-16 savaş uçaklarından sonra en etkili silahların başında geliyor. Gelişmiş süspansiyon sistemi sayesinde engebeli arazi dahil her türlü arazide rahatça manevra yapabilen Fırtına, hareket halindeyken 30 saniye içinde atış görevine hazır olabiliyor. 1 dakika içinde 6 top atışı gerçekleştirebilen Fırtına, atış görevinin tamamlanmasının ardından 30 saniye içinde mevzi değiştirebiliyor ve böylece düşmanın karşı ateşine maruz kalma riskini minimum düzeye indiriyor.
Fırtına'nın ASELSAN tarafından geliştirilen özgün atış kontrol sisteminin en önemli özelliği, 8-25 kilometre arası mesafelere yapılan atışlarda farklı namlu açılarından ardarda atılan üç merminin, hedefe aynı anda ulaşması ile üç obüsün atış gücünü tek başına karşılayabilmesi.
Makina ve Kimya Endüstrisi Kurumu'nun Kırıkkale'deki Ağır Silah ve Çelik Fabrikası'nda üretilen Fırtına'da, NATO standardı her cins 155 milimetre obüs mühimmatı kullanılabiliyor.
Obüsün gövde, kule tasarımları ve analizleri modern tasarım programları kullanılarak tamamen bilgisayar ortamında yapıldı.
Türk topçusunun taktik, teknik kulanım konsepti ile geleceğin muharebe sahası ateş destek ihtiyaçları dikkate alınarak 1995 yılında T-155 Fırtına Modern Obüs Geliştirme Programına başlandı. Azami menzili 30 kilometre olan ilk prototip 1997 yılında üretildi, ancak daha uzun menzil ihtiyacı neticesinde yeni obüsün 155/52 kalibre silah sistemine sahip olması kararlaştırıldı. Kara Kuvvetleri Komutanlığı'nın ihtiyacına yönelik olarak 40 kilometre menzilli, 155 milimetre 52 kalibre silah sistemine sahip ikinci prototip obüsün üretimine 2000 yılında başlandı.
Fırtına'nın teknik özellikleri şöyle:
Çap: 155 mm
Toplam Ağırlık: 4339 Kg
Namlu Ağırlığı: 2259 Kg
Yiv Set Sayısı: 48
Namlu Boyu: 8095 mm
Ateşleme Türü: Elektro-Hidrolik veya elle
Atım Adedi: Normal 6 atım/dak ani 15 saniyede 3 atım. Sürekli 2 atım/dak.
Menzil: 40 Km
Namlu Tipi: Monoblok, dövme, otofretajlı
ALTAY - MİLLİ TANK
Koç Grubu'na bağlı Otokar'ın ana yüklenicisi olduğu projeye 2007 yılında başlandı. Üçüncü nesil ana muharebe tankı olarak geliştirilen Altay, ismini Kurtuluş Savaşı'nda 5. Süvari Kolordusu'nu komuta eden Fahrettin Altay'dan almıştır.
Altay projesinin teknik destek sağlayıcısı Güney Kore'nin Rotem firmasıdır. "Altay" olarak adlandırılan tankın tasarım, geliştirme, prototip imalatı, test ve sertifikasyon aşamalarının tamamlanması için 500 milyon dolar mali kaynak ayrılmıştır.
AKYA - MİLLİ TORPİDO
Türk Deniz Kuvvetleri Araştırma Merkezi Komutanlığı (ARMERKOM) sorumluğunda Güney Kore desteğiyle AKYA adı verilen 553 mm standart çaplı yeni tip ağır torpido üretildi.
Projede torpidonun harp başlığı hususunda ROKETSAN, TÜBİTAK ise sonar bölümlerinde sorumluluk aldı.
MİLGEM - MİLLİ GEMİ
"Milli" ve "Gemi" kelimelerinin kısaltılmasından türetilen Milgem projesiyle milli imkânlarla modern muharip gemi üretilmesi amaçlandı. Geminin tamamen özgün ön dizaynı 2004 yılında tamamlandı ve geminin ilk kaynağı 26 Temmuz 2005 tarihinde İstanbul Tersanesi Komutanlığında atılarak geminin inşa sürecine geçildi.
27 Eylül 2008'de Preveze Deniz Muharebesinin 470nci yıldönümü ve Deniz Kuvvetleri Gününde ilk yerli gemimiz olan Heybeliada (F-511) denize indirildi.
02 Kasım 2010 tarihinden itibaren deniz seyirlerine başlanarak performans kontrolleri yapıldı.
Milgem projesinin ikinci gemisi olan Büyükada (F-512)'nın tekne inşası da İstanbul Tersanesi Komutanlığı'nda devam etmektedir.
99 metre boyundaki geminin, azami genişliği ise 14.40 metreyi buluyor.
ANKA - İNSANSIZ HAVA ARACI
Adını efsanevi masal kuşu Zümrüd-ü Anka kuşundan alan insansız hava aracı Türk havacılık şirleti TAI (Turkish Aerospace Industries) tarafından üretildi.
Test uçuşundan da başarıyla çıkan Anka, 17,3 metre kanat açıklığı, 8 metre boy ve bin 600 kilo kalkış ağırlığıyla kendi sınıfının en üst kapasiteli uçakları arasında yer alıyor.
Anka, 155 beygirlik dizel motor ile 24 saat havada kalacak ve benzerlerinden daha fazla yük taşıyacak. Gündüz ve gece keşif, gözetleme ve hedef tespiti yeteneklerinin en gelişmişlerine sahip uçak otomatik olarak inip kalkabilecek.
7 bine yakın parçadan oluşan ve büyük oranda karbon kompozit malzemeden imal edilen uçağın gövde ve kanatları ile radar görünürlüğünün düşük olmasına özen gösterildi. Anka’nın 23 bin feet irtifaya çıkıp 18 saat havada kalması hedefleniyor.
ATMACA - MİLLİ GEMİSAVAR
Deniz Kuvvetleri Komutanlığı'nın ihtiyacı için geliştirilen gemisavar füze sisteminin ismi Atmaca olarak belirlendi. 8o milyon euro değerindeki sözleşmenin imzalanması ile prototip geliştirme çalışmalarına başlandı.
Roketsan ana yükleniciliğinde sürdürülen projede füzelerde kullanılacak RF arayıcı başlık Aselsan sorumluluğunda geliştiriliyor.
ARMA - ZIRHLI MUHARABE ARACI
Otokar'ın ürettiği Arma 8x8 isimli zırhlı muharebe aracı karanlıkta, siste, dumanda hiçbir ışık yakmadan termal kamera ile yolu ve etrafı görme ve ilerleme imkanı sağlayacak.
Aracın Amfibi kit sayesinde hiçbir ön hazırlık yapmadan suda yüzebilmesi ve suda saatte 8 kilometre hız yapabilecek.
Modüler bir platform olma özelliği taşıyan araç, ihtiyaçlar doğrultusunda farklı silah kule sistemleriyle donatılabilecek.
Sürücü ve komutan dahil 12 personel ve 24 ton azami yük taşıyabilen araç, 450 beygir gücünde motora ve 7 ileri 1 geri vitese sahip bulunuyor. Araç, 1 depo yakıtla 750 kilometre yol alabilecek.
BMC KİRPİ
BMC tarafından Kirpi ismiyle üretilen mayına karşı korumalı 2,5, 5 ve 10 tonluk taktik tekerlekli araçlar yüzde 70'i yerli imkanlarla üretildi.
Zırhlı araçlar bir depo benzinle 800 kilometre yol katederken lastikleri patlasa bile tekrar şişerek 40 kilometre gidebiliyor.
Kirpi'nin Türk Silahlı Kuvvetleri envanterine katılmasıyla birlikte terör örgütünün mayınlı saldırılarından güvenlik güçleri kurtarıldı. PKK'nın kabusu olan araçlar, askerlerin güvenli bir şekilde sevk edilmesine imkan sağladı.
COBRA - ZIRHLI TEKERLİKLİ ARAÇ
Otokar Cobra, Otokar'ın araştırma ve geliştirme ekibi tarafından silahlı kuvvetlerin zırhlı tekerlekli araç (ACV) ihtiyacı doğrultusunda geliştirildi.
9 personel taşıma kapasiteli lastik tekerlekli 4x4 Cobra Zırhlı Aracı değişik tiplerde üretilmektedir. Aracın aynı zamanda amfibik versiyonu da bulunmaktadır.