Çanakkale’nin
Kumkale beldesi açıklarında, 27 Ocak 1918 tarihinde Türk kıyı topçusu
tarafından batırılarak 27 kişiye mezar olan E14 denizaltısının enkazı,
94 yıl sonra bulundu.
Bugüne kadar birçok belgesele konu olan ancak Boğaz'daki tüm araştırmalara rağmen bulunamayan İngiliz E14 denizaltısını, TRT Belgesel ekibi ortaya çıkardı.
Yönetmen Girayhan Alpdoğan, geçtiğimiz kasım ayından beri batıkla
ilgili çalışmalar yaptıklarını belirterek, “Yaptığımız araştırmalarda,
E14’ün bulunduğu yeri aşağı yukarı tahmin edebiliyorduk. Bölgede
inceleme yaptık. Ancak tahmin ettiğimiz yerin askeri alanda kaldığını ve
dalışa yasak bölgede olduğunu belirledik. Bunun üzerine Kültür
Varlıkları ve Müzeler Genel Müdürlüğüne başvurduk. Bölge askeri alan
olduğu için Genelkurmay
Başkanlığına yönlendirdiler. Yaptığımız müracaatların sonucunda,
Genelkurmay Başkanlığından dalış için izin çıktı. İlk olarak ocak ayında
bölgeye geldik. Ancak hem denizin durumu hem de hava şartları nedeniyle
dalışı gerçekleştiremedik” dedi.
Bir haftadır dalış bölgesinde çalışmalar yaptıklarını da belirten Alpdoğan, “Bölgeyi iyi bilen Çanakkaleli
balıkçılar da bize destek oldu. Kaptan Bülent Alkım’la bölgede inceleme
yaptık ve batığın yerini tam olarak belirledik. Ardından kameraman
arkadaşlarımız dalış yaparak denizaltıyı görüntülemeyi başardı. 20-21
metre derinlikte, burnu dik, yüzde 80’i kumların altına gömülü halde
bulduğumuz denizaltından gelen ilk görüntüleri Deniz Kuvvetleriyle
paylaştık. Bulduğumuz batığın E14 olduğunu teyit ettirdikten sonra çekim
çalışmalarımıza başladık. Kameraman arkadaşlarımız İbrahim Peksarı,
Selman Kahraman, Cenk Güngör Muhtaroğlu batığı görüntüledi. ÇOMÜ Su
ürünleri Fakültesi'nden yetkililer de bize yardımcı oldu” diye konuştu.
Kumkale açıklarında bulunan batığın tek parça olduğunu söyleyen
Alpdoğan, “Sanıyorum böyle bir durum ilk defa oluyor. Bir denizaltı, tek
parça halinde ilk kez bulundu. Denizaltının kumla kaplanmış olması,
dalışa yasak bölgede olması onu korumuş. İlk gördüğümüzde çok
heyecanlandık. Değişik bir duygu. Milli
duygularımız kabardı. O kadar can yakmış bir savaş makinesi karşınızda
duruyor. Bir yandan iyi olmuş, layığını bulmuş diye düşünüyorsunuz, bir
yandan da, 'İçerisinde ölenler de insan' diyorsunuz. Değişik duygular
yaşadık” dedi.
Batık denizaltıyı görüntüleyen su altı kameramanı İbrahim Peksarı da
dalışın zor geçtiğini belirterek, “Bölgede akıntı çok fazla. Özellikle
ilk 12 metrede güçlü akıntılar vardı. Dibe doğru azaldı. Batığa
ulaştığımızda şaşırdım. E serisi denizaltılar daha önce hiç tek parça
halinde bulunamamıştı. Burnu ve yelken kısmı dışarıda, geri kalanı kumun
altında kalmış. Gemi tamamen kapalı. Hiç açılmamış. Bölgede
dalışlarımıza devam edeceğiz. Batığı daha iyi bir şekilde görüntüleyeceğiz” diye konuştu.
SAVAŞTA MARMARA DENİZİ'NE SIZABİLEN İKİNCİ DENİZALTI
10 Aralık 1914‘de yapımı tamamlanan İngiliz denizaltısı E14, savaş
sırasında B11’den sonra Marmara Denizi’ne sızabilen ikinci denizaltı
oldu. Kaptan Lt. Cdr. Edward Courtney Boyle komutasında, 26 Nisan 1915
gecesi Çanakkale Boğaz’ında su yüzeyine çıkan denizaltı, motorlarından
çıkan duman ve ses yüzünden kolayca bulunup ateş
altına alınarak tekrar dalmaya zorlandı. Pusulası bozuk bir vaziyette
Marmara Denizi'ne ulaşmayı başaran denizaltı, 29 Nisan’da 2 asker
nakliye gemisi ve 3 destroyerden oluşan bir konvoya saldırdı. Goeben
(Yavuz) savaş gemisi Mundros’da ani bir saldırıdan geri dönerken Çanakkale’de Nara noktasında karaya oturunca gemiyi batırmak için birkaç defa uçak
saldırısı yapıldı ancak başarı sağlanamadı. Bu arada E-14'ün komutanı
değişti. Bu işle görevlendirilen Lt. Cdr. G.S.White komutasındaki E-14,
Goeben’in peşinden anti-denizaltı ağlarını geçerek akşamüstü Nara
noktasına geldi ancak savaş gemisi burayı terk etmişti. Rotasını çevirip
geri dönerken yol üzerinde bir Merchant gemisini gören denizaltı
mürettebatı torpili ateşledi. Ancak torpil erken patlayıp denizaltıya
büyük hasar verdi. Denizaltı 2 saat boyunca boğazdan açık denize doğru
ilerlese de çok fazla su aldığı için kontrolden çıkınca Komutan White
yüzeye çıkmaya karar verdi. Ancak denizaltı yüzeye çıkar çıkmaz Kumkale
civarında Türk
kıyı topçusu tarafından vuruldu ve 27 Ocak 1918’de batırıldı.
Mürettebatından sadece 9 kişinin kurtulduğu, 27 kişinin öldüğü E14
enkazına bugüne kadar ulaşılamamıştı.