Harbiye, askerlik, askeriye, savunma ile ilgili tüm gelişmeler, eleştiriler, asker-siyaset ilişkisi, askeri operasyonlar, gibi ve benzeri haberler, köşe yazıları, dosyalar buradan aktarılmaya çalışılacak.
11 Şubat 2013 Pazartesi
AWACS muamması / Fatih Çekirge
Baştan söylemeliyim ki, şimdi soracağım soruları kesinlikle bir skandal çıkartma merakı,
Tam tersine çok saf, çok sakin bir niyetle anlamaya çalışıyorum.
Berlin’de karşılaştığım bir dostumdan dinledim.
Boeing firması Türkiye’nin önemli bir bürokratını Seattle’daki merkezine davet ediyor.
Bürokratın oraya gitmesi doğal. Sakın “Vaaaay...” gibi bir tavır almayın.
Zaten meselemiz de o değil.
Mesele şurada; Boeing temsilcisi üretim hatlarını gezdirirken, bir ara bürokratımızın gözü bir uçağa takılıyor.
Ve hemen soruyor:
- Bu uçak nedir?
Yetkili duruyor. Derin bir nefes alıyor ve işte bir türlü inanamadığım şu sözleri söylüyor:
“Ne olur bu uçağı alsanız artık. Bakın 10 yıl önce bu üretim sizin için yapıldı. Türkiye’nin AWACS alması için karşılıklı imzalar atıldı. Ama uçak hâlâ burada.”
Bürokrat şokta.
“Nasıl yani?”
Evet işte o bürokratımız gibi ben de büyük bir iyi niyetle soruyorum:
- Nasıl yani?
Olayımız bu...
Soru da zaten ortada.
Nasıl olabilir böyle bir şey?
Şimdi daha açık sorulara geçelim:
1- O AWACS’lar Türkiye’ye neden gelmiyor?
2- Seattle’daki AWACS neden bekliyor?
3- Kandil’den, Suriye üzerinde düşürülen uçağımıza kadar bölge üzerinde hava kontrolüne en çok ihtiyaç duyduğumuz dönemde AWACS’lar neden hâlâ yok?
4- AWACS’ların gelmesini kim engelliyor?
Ve en önemli soru:
5- Eğer o AWACS’lar şimdi gelecekse... Ve Seattle’daki uçak buraya gelecekse... Biz 10 yıl öncesinin teknolojisiyle üretilmiş AWACS’ı mı alacağız?
Elbette Genelkurmay buna dikkat edecektir.
Ama bakın 2006’da Güngör Uras ne yazmış.
Buyurun gerçeği zaman tünelinden çıkartalım:
“Türk Ordusu için sipariş edilen 4 adet AWACS “erken uyarı ve havadan kontrol uçağı”nın yapımına başlandı. İlk uçak yakında gelecek. Paraları hazırlayalım. Çünkü bu uçaklar için 1.5 milyar dolar ödeyeceğiz. Ama iş bu kadarla bitmiyor. Uçaklar, 24 saat havada uçarak, 320 km çevrede düşman uçağı var mı, düşman gemisi var mı diyerek radarlarını çalıştıracakları için devamlı benzin harcayacak. Devamlı yedek parça ihtiyaçları ve bakım masrafları olacak... Açık anlatımıyla pahalı bir iş...
Zaten onun için de bugüne kadar her “babayiğit” ülke bu uçaktan satın alamadı. İnternet sitesini açtım. AWACS diye bilinen bu özel uçaklardan bugüne kadar ABD 33 adet, NATO 17 adet, İngiltere 7 adet, Fransa 4 adet, Suudi Arabistan 5 adet satın alabilmiş. Biz 4 adet AWACS uçağı ile özel uçak siparişi verebilen 5’inci ülke oluyoruz.”
İşte bu...
Yıl 2006... Uras, “Uçaklar geliyor” diye yazmış.
Aradan yıllar geçiyor...
Geldik mi 2013’e...
Önceki hafta haberler çıkıyor:
“AWACS’lar geliyor!”
Peki hangi AWACS geliyor?
Bürokratımızın gördüğü 10 yıl öncesinin teknolojisiyle üretilip, 10 yıldır orada bekleyen AWACS mı?
Yoksa yeni mi üretiliyorlar?
İşte o yüzden soruyorum:
Erken haber almak için...
Erken uyarmak için...
Aldığımız uçaklar 10 yıl sonra ve 10 yıl öncesinin teknolojisiyle gelecekse?
Bizi erken uyaracak olan uçak, biraz geç gelmiyor mu?